En krisgrupp med verksamhetschef, enhetschefer och samordnare av hemtjänst inrättades på onsdagskvällen när det stod klart att vissa av kommunens användare av trygghetslarm inte kunde använda dessa på grund av ett tekniskt fel hos operatören Careium.
Det rör sig om 70 procent av kommunens cirka 850 användare av trygghetslarm som hade störningar.
– Jag har inte alla detaljer men som jag förstått det gick uppkopplingen ner och upp, för många. Vad vi vet just nu är det ingen som drabbats av skada av att detta uppstod. Ingenting allvarligt i alla fall, säger socialchef Päivi Pannula.
Hemtjänstpersonal ringde runt eller besökte de kunder som brukar larma. Brukarna fick ett telefonnummer som de kunde nå personal på, vid behov.
Det var vid 18.30-tiden på onsdagskvällen som rapporterna om störningar nådde kommunen. Felet drabbade även andra kommuner som Halmstad och Eskilstuna. Strax före midnatt mot torsdagen var felet avhjälpt och larmen fungerade igen, enligt Mjölbys IT-avdelning.
Kan man veta att ingen försökte larma under de här timmarna?
– Det är det som vi har rutiner för om hur kommunikationen ska ske. Under en period kontaktar vi alla så att man har fått någon form av kontakt. Vi vet ju vilka som är extra bråttom att kontakta. Många är sällananvändare, säger Päivi Pannula.
Hur undviker man nya problem?
– Det är att ha alternativ, och rutiner för en plan B. Det är svårt för oss att hindra tekniska avbrott hos mobilnät.