Trucktillverkaren vill ligga i täten för miljön

Alla anställda utbildas i hållbarhet, produktionen är koldioxidneutral och utanför fabriken anläggs en äng för biologisk mångfald.

Hållbarhetschefen Maria Välitalo i "dojon" där alla företagets anställda utbildas i miljöarbete, både hållbar produktion, återvinning och arbetsmiljö.

Hållbarhetschefen Maria Välitalo i "dojon" där alla företagets anställda utbildas i miljöarbete, både hållbar produktion, återvinning och arbetsmiljö.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2021-11-18 20:30

Toyota Material Handling i Mjölby tar seriöst på att ligga i framkant miljömässigt. Produkterna har sedan länge drivits med el. Men det finns många områden där man fortsätter att drivas miljöarbete – både i stort och smått.

Miljö- och klimatarbetet sker i hela den stora Toyotakoncernen. Kristian Björkman är vd i Mjölbyanläggningen och Maria Välitalo är hållbarhetschef. 

– Vi ligger först här i Mjölby, men nu ställs samma krav på hela verksamheten att jobba ikapp, säger Kristian Björkman.

Satsningen på biogas är en av de viktigaste åtgärderna. Anläggningen som startades 2019 ihop med Svensk Biogas i Linköping försörjer fabrikens måleri, som är den mest energikrävande delen av verksamheten i Mjölby. Två lastbilar som kör på flytande biogas rullar nu med företagets transporter. Även där samarbetar man med lokala aktörer.

Fabriken är certifierad sedan 90-talet men förbättringarbetet har fortsatt.

– Satsningen 2019 på biogas har gjort att vår produktion är koldioxidneutral, vilket innebär att vi använder biogas, bioeldad fjärrvärme och grön el, säger Maria Välitalo.

Men det är också viktigt att optimera energianvändningen, att inte slösa på energi.

Alla anställda utbildas i hållbarhet. I den stora fabrikshallen finns ett rum som man kallar för en sustainability-dojo där nyanställda får en genomgång, och dit alla kan komma och hålla sig uppdaterad. I rummet finns info även om arbetsmiljö och säkerhet. Trots att produktionen just nu går väldigt bra och varje kvadratmeter yta behövs för produktionen så menar man att dojon ska få ta sin plats.

– Jag och min grupp med sju medarbetare får tips och förslag, minst något i månaden som handlar om miljö och hållbarhet, berättar Maria Välialo.

Nyligen var 450 av företagets drygt 3 000 medarbetare i Mjölby ute och plockade 800 kilo skräp i närområdet under World cleanup day, vilket ledde till att Mjölby blev bäst i länet på skräpplockning.

– Vi blev nästan chockade av hur stort intresse det var, säger Kristian, och Maria menar att det visar att det finns ett brett engagemang.

Nu anläggs en 3 000 kvadratmeter stor äng för biologisk mångfald på företagets mark intill Hallevadsgatan. Till sommaren ska det bli en oas för bin och ängsblommor.

Toyotas truckar drivs med batterier. Där går man mer och mer över till litiumjonbatterier. Planen är att återvinna och återanvända de ändliga metaller, främst kobolt, som ingår i batterierna.

– Vi jobbar med en struktur för total recycling av batterier. Litiumjonbatterierna håller väldigt länge så det finns ännu inte många att börja återvinna. Forskning pågår tillsammans med ett svenskt företag, säger Kristian Björkman. 

När det gäller stål så pratas det mycket nu om fossilfritt stål. Toyota är en stor användare av stål, liksom övrig fordonsindustri.

– Det är stål, batterier och transporter som är våra stora kommande områden för miljömässig förändring, menar Kristian Björkman.

För transporter tror han på elvägar, att lägga ner ledningar till exempel i E4 som driver trafiken, som ett slags bil- och lastbilståg. Batteritekniken går också framåt. Ett sätt är att ha bränsleceller, som tittar Toyota på. Bilmodellen Mirai tankas med vätgas som genererar el för drivning. Men det är en dyr och ännu inte färdigutvecklad teknik.

Nästa steg är också att påverka företagets leverantörer att följa med på resan mot miljömålen.

Toyotas klimatarbete

Toyota MH har skrivit under för SBT (Science Based Targets) där bolaget åtar sig att minska utsläppen i linje med Parisavtalets mål.

Det internationella utvärderingssystemet Ecovadis har rankat Mjölbyanläggningen med betyget Guld sedan 2016. Det är den näst hösta betygsnivån.

TICO, Toyotas industrikoncern har fått A i betyg av CDP, en kundorganisation som påverkar och bedömer företags miljöpåverkan.

Karta: Toyota Material Handling
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!