– Det hade varit bra om vi fått för fler projekt men det är många som söker pengar. Det är möjligt att vi kan söka andra pengar också, säger Joel Runn som är trafikingenjör på Mjölby kommun.
Ett av de tre projekt som kommer att bli av, tack vare att kommunen får hälften i bidrag, är tre farthinder vid gatukorsningar längs Eldslösaleden. Cykelvägen som går längs leden ska få upphöjda övergångsställen vid tvärgatorna Gräsvägen, Blomstervägen och Grönsaksvägen.
– Det blir av samma typ som det nybyggda övergångsstället på Vetagatan som vi tycker fungerar bra, säger Joel Runn.
Målet är att få ner hastigheten för de bilister som svänger ut på eller in från Eldslösaleden, och därmed korsar cykelvägen. På Eldslösaleden är det 70-gräns.
De andra projekten som får bidrag från Trafikverket är farthinder i form av uppbyggnad och avsmalnande gata på Magasinsvägen i Mantorp. Samt korsningen Lundbygatan–Dackegatan där en cykelväg ansluter från Kungsvägen och där farterna tenderar att vara höga på den raka Dackegatan.
Ett av de projekt man sökt pengar till men fått nej är farthinder vid Bjälbotullskolan i korsningen Bjälbogatan–Axstadvägen. Där ville man ersätta ett trafikljus med en upphöjd övergång liknande den på Vetagatan. Även ett farthinder på Dag Hammarskjölds gata har fått avslag liksom utökad vägvisning på cykelvägar och en cykelkarta över Mjölby.
– Jag vet inte hur Trafikverket väljer ut vad de vill bidra till, men sannolikt handlar det om att pengarna inte räcker till alla som söker. Ändå har potten utökats kraftigt de senaste åren just för att främja trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, säger Joel Runn.
Totalt är det 950 000 kronor som Trafikverket bidrar med till de tre Mjölbyprojekten. Han tror dock att kommunen kan söka andra bidrag.
– Det finns så kallade stadsmiljöpengar som vi kanske kan få.
De aktuella projekten ska nu projekteras och arbetena beräknas vara färdiga inom ett år. Förutom de rena gatuarbetena kommer belysningen förbättras vid övergångsställena.
Under nästa år kommer även omskyltningen ske när det gäller fartgränserna på Mjölbytätortens gator. Det handlar i stort sett om att byta ut 50-skyltar mot 40 eller 30 (och i enstaka fall till 60), samt att de flesta 70-sträckor får 60. Just Eldslösaleden är en av få gator som får behålla 70-gräns.