Vid flera tillfällen har färdskrivare, förarkort och körsystem manipulerats på olika vis, enligt Transportstyrelsen som granskat företaget. Chaufförer har även kört mer än de tio timmar som är maximal körtid per dag. De har även fått för lite dygnsvila och kört för länge innan de tagit rast.
Granskningen visar minst 29 fall av överträdelser. Vid 14 tillfällen har förarkort och diagramblad använts felaktigt, eller inte alls, vilket har påverkat registreringen av relevanta uppgifter.
Vid något tillfälle har en chaufför tagit ut sitt förararkort och fortsatt köra utan detta. Vid sju tillfällen saknas manuell inmatning av uppgifter trots att detta krävs enligt lag.
Överträdelserna gör nu att Transportstyrelsen belägger företaget med vite på drygt 59 000 kronor.
Enligt företaget har de vidtagit en rad åtgärder, bland annat haft utbildningsinsatser, och är noga med att hålla raster som krävs enligt lag. Men eftersom företaget inte kunde visa hur man jobbade med att kontrollera förare vid de tillfällen som granskats anser Transportstyrelsen att företaget inte gjort tillräckligt för att hindra förarnas överträdelser.
Sanktionsavgifterna kan variera från 500 kronor (mindre överträdelse) upp till 20 000 kronor (synnerligen allvarliga överträdelse).
EU har gemensamma regler om kör- och vilotider för vägtransporter med fordon eller fordonskombinationer som har en totalvikt över 3,5 ton. Reglerna gäller också vägtransporter med bussar oavsett totalvikt.