Trafiken ökade – men inte som grannarna befarade

För sju år sedan överklagades även detaljplanen för Måndalens förskola. Grannarna där hade liknande farhågor som nu uttrycks när det gäller skolbygget.

Tallgatan är infartsgata till Måndalens förskola. Detaljplanen överklagades 2015, men trafiklösningen blev enligt kommunens plan.

Tallgatan är infartsgata till Måndalens förskola. Detaljplanen överklagades 2015, men trafiklösningen blev enligt kommunens plan.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2023-01-21 05:00

Kommunen mäter trafiken på gatorna vid Måndalens förskola. Avsikten är att se hur trafiksituationen förändrats sedan förskolan öppnade 2019.

En stor mängd av grannarna på gatorna i området överklagade förskolans detaljplan, främst med oro för hur trafiksituationen skulle förändras. Tallgatan som är tillfartsgata är en liten kort villagata som dessutom går i en ganska brant backe upp till förskolan.

undefined
De tre mätpunkterna (röda) på Ringvägen och Vattugatan.

Enligt detaljplanen uppskattades trafiken på Tallgatan öka med 275 fordon i genomsnitt per dag. 550 "trafikrörelser" per dag till och från förskolan, inklusive hämtning, lämning, personalens resor och varuleveranser. Enligt en mall som användes antogs hälften av dessa vara med bil, det vil säga 275. 

Grannarna köpte inte den prognosen.

– Det är felräknat. Inte många kommer att cykla eller gå till förskolan, menade en granne 2015.

Mätningarna har inte skett på Tallgatan utan på två ställen på Vattugatan och på Ringvägen i backen upp till Vattugatan. Som mest har trafiken på vardagar ökat med 125 fordon per dygn (från 363 till 489) på Vattugatan mellan gatuhörnen Ringvägen–Tallgatan. 

undefined
Trafikingenjör Joel Runn menar att trafiken ökat på gatorna men att de ändå klarar den uppmätta mängden fordon.

– Det kan absolut upplevas som en stor ökning men siffrorna är fortfarande helt normala för villagator av den storleken, säger Joel Runn som är trafikingenjör på Mjölby kommun.

Trafikintensiteten är inte jämt fördelad under en vanlig vardag. Det är på morgonen och på eftermiddagen som ökningen är som störst, i samband med lämning och hämtning på förskolan.

Den högst belastade timmen ökade trafiken från 53 fordon per timme till 69. Det gör med andra ord lite mer än en bil i minuten som mest på Ringvägen i backen upp till Vattugatan.

– Det är glädjande att det verkar som att man kör till förskolan som tänkt och som det är skyltat, det vill säga på Ringvägen–Vattugatan– Tallgatan, och inte genom villaområdet från Stinsgatan, säger Joel Runn.

undefined
Tallgatan är infartsgata till Måndalens förskola. Detaljplanen överklagades 2015, men trafiklösningen blev enligt kommunens plan.

Vi ringde upp en av de boende som överklagade detaljplanen 2015.

– Det blev inte i den omfattning vi trodde det skulle bli. Trafiken är ganska utspridd. Dessutom anpassar man sig. Det är ett perfekt läge för ett dagis här. Det är så klart inte lika tyst och lugnt som det varit, men jag kan inte säga att vi lidit av det, säger grannen som vill vara anonym.

Om något önskemål så är det ytterligare fartdämpande åtgärder och bättre belysning, lägger han till. Det finns idag farthinder vid Tallgatan.

Karta: Tallgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!