Toyota på väg mot nivåer före pandemin

Toyota Material Handling har tagit sig igenom pandemin och är på väg mot samma nivåer som för ett år sedan. På måndagen startade man treskift i vissa delar av fabriken.

Toyota material handling i Mjölby är tillbaka på samma produktionsnivå som innan coronaoandemin utbröt. På måndag infördes treskift i en mindre del av fabriken.

Toyota material handling i Mjölby är tillbaka på samma produktionsnivå som innan coronaoandemin utbröt. På måndag infördes treskift i en mindre del av fabriken.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2021-02-01 19:15

I mars var det stopp för alla bemanningsanställda i produktionen. Drygt 170 personer fick gå hem. Tjänstemännen deltidspermitterades och jobbade i övrigt hemifrån.

Hemmajobb gäller fortfarande på tjänstemannasidan. Kollektivanställda jobbar på plats men man har strikta regler. Minsta symptom och man uppmanas till sjukskrivning och att testa sig.

– Testar man positivt så gör vi smittspårning med snabbtester genom vår företagshälsovård. Cirka 300 sådana test har gjorts, även på personer som kommer utifrån och som vi måst ta in, till exempel externa reparatörer. Det hart varit väldigt få positiva testsvar, säger Peter Carlsson som är produktionschef i Mjölby.

Nivån på produktionen gick under pandemin ner med en fjärdedel från närmare 80 000 eltruckar per år till ungefär 60 000. Nu är dock produktionen på god väg upp till de tidigare volymerna.

På måndagen började Toyota med treskift inom vissa processer i fabriken.

– Det är i mindre skala än för ett år sedan då vi var omkring 150 personer på det tredje skiftet. Idag rör det sig om ett 40-tal, säger Peter Carlsson.

I höstas började Toyota åter ta in bemanningsanställda på kollektivsidan. Idag är det mer än 200 inhyrda personer. Inom tjänstemannasektorn har man dock inte behövt ta in inhyrda.

Trucktillverkaren har under det gångna året byggt ut sina anläggningar i Mjölby på tre ställen. Nya utbyggnader har skett både på baksidan mot Hallevadsgatan och mot Svarvargatan. Dessutom har företaget köpt en nybyggd lokal som Bojo uppfört. Dit flyttades i helgen reservdelsenheten, med lager för reservdelar för den skandinaviska marknaden.

Mest synligt för Mjölbyborna är den nya produktionsbyggnaden med stora glaspartier mot Svarvargatan.

– Utbyggnaden sker för att öka kapaciteten i produktionen och minska det tredje skiftet. Vi vill helst bara jobba tvåskift. Där monteras skjutstativtruckar som är vår mest betydelsefulla produkt, säger Peter Carlsson.

Företaget har klarat av pandemiåret på ett bra sätt. Den huvudsakliga marknaden för företagets eltruckar finns inom dagligvaruhandel och e-handel. Det är två delar av näringslivet som snarare haft en uppgång under pandemiåret 2020.

– Det innebär att vi har en gynnsam situation. Det vi kämpar med är hälsoläget. Det har varit en förhöjd frånvaro på produktionssidan, säger Peter Carlsson.

Karta: Toyota Material Handling Manufacturing Sweden AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!