Toyota i unik gassatsning

Toyota Material Handling i Mjölby och Svensk biogas i Linköping inleder samarbete om leverans av flytande biogas. Mjölby får Östergötlands första tankställe för bränslet.

Toyota Meterial Handling ser sin verksamhet i ett hållbart kretslopp.

Toyota Meterial Handling ser sin verksamhet i ett hållbart kretslopp.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2018-04-19 22:00

"Ett världsunikt samarbete", kallar de båda företagen avtalet som kommer att innebära att Toyota ersätter de 900 ton gasol som årligen används i produktionen med bränsle som framställs av återvunnet biologiskt material.

Det är i trucktillverkarens måleri som fossil gasol används. Från sommaren 2019 räknar företagen med att flytande biogas ska kunna levereras.

– Det är en resa som vi inlede för flera år sedan, och som inbegriper grön el, bioeldad fjärrvärme och övergång till Li-Ion-batterier i stället för gamla blybatterier i våra eltruckar, säger Kristian Björkman, vd på Toyota MH i Sverige på en pressinformation på företaget på torsdagen.

Enligt Klas Gustafsson, styrelseordförande i Svensk Biogas, är det här första steget i företagets mångmiljonsatsning på att komprimera biogas till flytande form som lättare kan hanteras, transporteras och levereras till kunder.

– En lösning med flytande biogas in i industriproduktion är världsunikt. Tekniska verken gör en satsning på 68 miljoner och det beslutet kunde fattas tack vare samarbetet med Toyota i Mjölby. Och det är vi väldigt glada för, säger Klas Gustafsson som hoppas få fler industrikunder som följer efter.

– Det handlar om två marknader som hänger ihop intimt, industrins behov av energi och transportsektorns krav på omställning till fossilfritt, säger Klas Gustafsson.

Det finns inte så många realistiska alternativ för den tunga trafiken idag. Biogas används av lokalbussar, till exempel i Linköping som i dag förbrukar cirka en tredjedel av Svensk biogas produktion.

– På kontinenten körs redan många lastbilar på flytande naturgas. Volvo och Scania har just släppt modeller som är anpassade för bränslet, säger han.

Steg två i detta samarbete är den första publika macken för flytande biogas i länet. Liknande projekt pågår på andra håll i landet. Östergötlands första kommer att ligga i Mjölby, avslöjar Mattias Philipsson, vd på Svensk Biogas.

Det är ett beslut som välkomnas av Kristan Björkman på Toyota.

– Våra stora kunder har ett starkt medvetande när det gäller kretsloppstänkande. Alla frågar om minskade CO2-utsläpp. Vi vill väldigt gärna gå vidare till våra transporter, säger Krister Björkman.

Genom att ersätta diesel med flytande gas kan transportsektorn minska utsläppen av växthusgaser, men också hälsoskadliga partiklar som NOX.

Den nya macken beräknas att öppna under 2020.

Svensk Biogas vill utöka sin produktion med 20 till 30 procent för att möta den förväntade ökade efterfrågan. Leveransen till Toyotafabriken blir i ett första skede omkring 25 GWh av den totala produktionen på 120 GWh per år.

Den hårt komprimerade flytande gasen sparar mycket volym och kan utnyttjas för att magasinera biogas. Förhållandet i volym jämfört med vanlig biogas är ett på 200.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!