Lagerbyggnader blir högre och högre i takt med att markpriserna ökar. Då måste även truckarna kunna sträcka sig upp till de översta hyllorna. Den nuvarande testanläggningen på Toyota Material Handling i Mjölby räcker inte till vare sig på längden eller på höjden.
– Vi har kämpat för att få den här investeringen här i Mjölby och är glada att det blir så, säger vd Kristian Björkman. Vi är nu en fullvärdig medlem i Toyota-familjen.
Han menar att en sådan anläggning för utveckling och testning av nya truckmodeller lika gärna hade kunnat hamna i någon annan del i världen. Toyotas beslut visar att det finns en tro på verksamheten i Mjölby.
– Det går bra just nu. Vi kan säga att vi har all time high. Den här investeringen ger förutsättningar att expandera, även om det nya testlabbet inte ger nya tjänster direkt. Men på sikt kommer det att behövas fler och test- verifieringsingenjörer, säger Kristian Björkman.
Mikael Johansson är test- och verifieringsansvarig på Toyota. Han beskriver den nya anläggningen som ett testcenter för framtida avancerade material- och logistiklösningar.
– Det blir en 95 meter lång testbana, en ”bump track” för uthållighets- och utmattningsprov och en smalgångsyta med 18 meters fri takhöjd, berättar Mikael Johansson.
Anläggningen innebär att företaget kan minska behovet av extern hjälp för provning. I den här byggnaden kommer man att kunna utveckla och testa truckarnas kapacitet, driftssäkerhet, livslängd och kvalitet, men även hur de används i form av ergonomi, arbetsmiljö, buller och klimat.
– Under tio år har vi arbetat hårt med kvalitetskraven och jag tycker att det har lossnat det senaste året, säger Kristian Björkman, som varit vd i ett år.
Med det nya labbet kan man blicka in i framtiden. Mycket kommer att handla om hållbarhet, och då inte främst materialhållbarhet, utan om minimering av miljöbelastningen.
– Ska framtidens truckar gå på el, diesel eller bensin? Eller kanske laddas medan de kör? funderar Kristian Björkman och ser utvecklingen av av mer miljövänliga energilösningar som den förestående utmaningen just nu.
Han avslöjar också att Toyota arbetar med möjligheten att driva truckar med bränsleceller. Produktion har inletts av personbilar med denna teknik. Bilen tankas med komprimerad vätgas som producerar el i kontakt med syre. Bilen drivs av elmotorer, en teknik som kan ha framtiden för sig.
– Funktionstester med bränsleceller pågår nu i Europa, både för motvikts- och lagertruckar, säger Kristian Björkman.