Vid stationen i Mjölby blev tåget stående, det hände vid 19-tiden. Kopplet mellan två vagnar hade brustit och inledningsvis blev det totalt stopp i tågtrafiken.
Stefan Widar var en av dem som befann sig i den första av de tappade vagnarna:
– Det skakade till och sen gick det långsammare och nu står det still. En bra bit framför oss står loket och en vagn, säger han.
Det dröjde ganska länge innan det kom någon information och han började fundera på vad som skulle hända om det kom ett tåg bakom.
– Jag ringde 112 och blev kopplad till Trafikcentralen och de sa då att de skulle stoppa trafiken.
Stefan Widar beskriver att de flesta passagerarna förblev ganska lugna, strömmen som först bröts kopplades på igen. Det dröjde sedan närmare två timmar innan passagerarna fick lämna tåget och då uppstod viss förvirring kring var alla skulle ta vägen.
– Det var en lite pojke som försvann, men han hittades igen och det var en äldre dam som var väldigt skärrad så hon fick åka ambulans, berättar Stefan Widar.
Han uppskattar att var bortåt tio vagnar som lossnade och blev stående.
– Det är svårt att uppskatta, men nog var det flera hundra människor på perrongen när alla kommit av, säger han.
För att komma vidare ringde Stefan Widar sin svärfar som körde hem honom till Linköping.
Snälltåget är en svensk tågoperatör. Det ägs, via bolaget Merresor AB, av Transdev Sverige AB. Ägaren till tåget har ännu ingen förklaring till hur kopplet mellan vagnarna kunde brista.
– Vi får naturligtvis tillsätta en intern utredning, det är möjligt att det blir en extern också men det vet jag inte än, säger Pia Paulusson, produktchef på Transdev Malmö.
Har det här hänt någon gång tidigare?
– Inte så vitt jag vet, det är nog väldigt ovanligt.
En liknande händelse inträffade dock i Norrköping år 2015, den gången på ett SJ-tåg.
De tappade vagnarna ledde till förseningar i tågtrafiken under torsdagskvällen för både Östgötapendeln och samtliga fjärrtåg mellan Stockholm och Malmö.