Minst fem miljoner fordon snurrar runt rondellen årligen. Ännu fler passerar motorvägskorsningen utan att stanna. Ett strategiskt läge för ett "Powerstop" med andra ord – så kallas anläggningen. Snabbladdning kombinerat med marknadsföring av nya bilprodukter.
Under tre månader ska elbilar från de svenska syskontillverkarna Volvo och Polestar visas upp. Samtidigt finns här sex snabbladdare med upp till 150 kW effekt.
"Det är ett pilotprojekt som innebär att vi testar detta fram till 6 september. Sedan kommer vi att utvärdera", berättar Karin Wik via mejl.
Hon är kommunikatör på Volvos PR- och kommunikationsavdelning. På torsdagen var det öppning av anläggningen, men utan någon större pompa, på grund av pandemiläget.
– Vi kan inte ha någon grand opening. Men vi har folk här och har tagit in en foodtruck, berättar Volvos projektledare Staffan Jonson som är på plats.
Polestar och Volvo är skilda märken men ingår i samma koncern. Det förstnämnda är ett utpräglat elbilsmärke och Volvo kommer att bli det inom ett tiotal år, har man aviserat. Polestars showroom består av fyra containrar med en glasad mellandel. Den andra paviljongen är svart med en gradängtrappa upp till ett utställningsrum. En del nyfikna strövar omkring mellan byggnaderna på öppningsdagen.
Tranåsparet Kjell-Åke och Ann-Britt Trygg kör redan elbil och passar på att ladda den medan de provsitter en vit Polestar 2.
– Men vår högbyggda Volvo XC40 är nog mer praktisk, tycker Ann-Britt.