Stora byggplaner för Kvarnenområdet

Mjölby station har fått en ny perrong. Nu kommer kommunens förslag på hur kvarteren intill stationen ska utvecklas. Det innebär en stor förändring, med höga lägenhetshus.

Överst det norra kvarteret ur olika vinklar, därunder det södra kvarteret sett från perrong 6. Samrådet för detaljplaneförslaget pågår till 8 januari. Öppet hus om förslaget hålls den 9 och 14 december.

Överst det norra kvarteret ur olika vinklar, därunder det södra kvarteret sett från perrong 6. Samrådet för detaljplaneförslaget pågår till 8 januari. Öppet hus om förslaget hålls den 9 och 14 december.

Foto: Winell & Jern arkitekter

Mjölby2023-11-20 07:00
undefined
Som arkitekterna tänker sig området. Kungsvägen i vänstra kanten. Stora torget nere till höger. Kvarnen i bildens mitt.

Om man inte tycker att det planerade Svartå strand etapp två är tillräckligt centralt boende kan man vänta lite till. Planförslaget alldeles intill Mjölbys resecentrum är på 20 000 kvadratmeter bostäder och centrumverksamheter.

Den gamla kvarnen från 1928 ska ingå i ett nytt bostadsområde längs stationsområdet, med nybyggda kvarter både i norr och i söder.

Detaljplaneförslaget för Kvarnområdet och resecentrum är nu ute på samråd. Det har tre stora nyheter:

undefined
Överst det norra kvarteret ur olika vinklar, därunder det södra kvarteret sett från perrong 6. Samrådet för detaljplaneförslaget pågår till 8 januari. Öppet hus om förslaget hålls den 9 och 14 december.

1. Kvarnbyggnaderna kan byggas om till bostäder och/eller kontor och verksamheter. 

2. Ett stort bostadskvarter med innergård i korsningen Kungsvägen–Magasinsgatan.

3. Ytterligare ett bostadskvarter i söder med ett nytt torg mot gångtunneln och nya plattform 6.

Dessutom byggs Magasinsgatan om med mer plats för cyklister och gående – och färre p-platser. Trots att den tillsammans med Burensköldsvägen är tänkt att vara den primära genomfarten genom centrum blir det två gångfartsområden att passera för bilisterna. 

undefined
Jonas Loiske, planarkitekt på Mjölby kommun, är ansvarig för detaljplaneförslaget för Kvarnenområdet som nu är ute på samråd. Nya bostadshus planeras intill stationen.

Jonas Loiske är planarkitekt och ansvarar för planförslaget.

– Kommunen hoppas att genomfartstrafiken ska delas jämnare mellan Burensköldsvägen och Kungsvägen. Gångfartsområden anläggs ofta även på gator med högre trafikflöden. Det ger en ökad trafiksäkerhet, säger han.

Kommunen vill minska genomfartstrafiken totalt genom centrum genom att fler väljer att köra runt.

– Vi hoppas också att fler kommer att gå och cykla när det blir bättre möjligheter för det.

undefined
Området sett från öster.

Enligt detaljplanen ska de nya byggnaderna "stärka upplevelsen av Kvarnenområdet" både genom att smälta in och även att avvika i stil och utformning genom att ha variation i fasaden. Sex våningar plus ett marketage som kan vara lämpligt för olika verksamheter. Kvarnens båda torn ska dock fortsätta sticka upp över de nya byggnaderna för att markera den kända siluetten. Men takfotsnivån ska vara densamma. Mot Magasinsgatan ska även de nya husen ligga i liv mot gatan, som får en ny trottoar, smalare bilgata och fler träd i den norra delen.

undefined
Det nya torget mellan spår 6 och Magasinsgatan. Mitt i bilden ses trappan ner till gångtunneln vid stationen.

Är det ett problem att bostadshusen ligger så nära järnvägsspåren?

– Vi har gjort buller- och riskutredningar och bedömer att markanvändningen är lämplig. Man kan ha viss brandklassning på fasadmaterial och glasytor, och välja en utformning av lägenheter som säkerställer bullernivån, menar Jonas Loiske.

För att minska risken för urspårning kommer marken i norra delen att höjas till samma nivå som perrongen.

undefined
Jonas Loiske, planarkitekt på Mjölby kommun, på Magasinsgatan som planeras få mer av genomfartstrafiken genom Mjölby. Här mittför torget planeras ett av två gångfartsområden.
Karta: Magasinsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!