Det sprakar, fräser och blixtrar bakom de blå och gula skynkena i Monticos skollokaler i Mjölby. Tolv blivande svetsare tränar på att lära sig den svetsteknik som krävs för att de ska kunna börja jobba på Toyota Material Handling om några veckor.
Utbildningen är direkt riktad gentemot truckföretaget som är i stort behov av svetsare. Av de tolv som nu snabbutbildas är sju kvinnor.
– Jag tände direkt när jag såg annonsen, berättar Linda Nordström som efter att ha sålt sin frisörsalong hade funderingar på att börja plugga på distans.
– Men det här lät ju jättespännande och jättekul.
De tolv eleverna har väldigt olika bakgrund från fotbollsspelare, frisör och jobb i förskola till servitris, fransklärare och arbete inom gastronomin. Ingen har arbetat inom industrin förut.
– Men jag har arbetat lite hemma i pappas verkstad, berättar Malin Andersson, som går den allmänna industriutbildningen som är nio månader och som tidigare bland annat arbetat som servitris.
Kvinnor efterfrågas alltmer av arbetsgivare inom industribranschen i länet och Arbetsförmedlingen i Östergötland arbetar aktivt för att öka antalet kvinnor inom industrin. Direktrekryteringen till Toyota är ett av de sätt som arbetsförmedlingen arbetar på.
– Kvinnor är en bristvara inom industrin överhuvudtaget och inte minst som svetsare, säger Thomas Nordh, regionchef på Montico, ett företag som arbetar med arbetsmarknadsutbildningar, rekrytering och bemanning. Tillsammans med Arbetsförmedlingen och Toyota har företaget sytt ihop ett snabbspår in till Toyota.
– Och vi har särskilt riktat oss till kvinnor den här gången även om även män varit välkomna att söka, berättar Kristina Aronsson, platschef på Montico.
Det är första gången som Arbetsförmedlingen, Toyota och Montico genomför den här utbildningen tillsammans.
– Intresset har varit jättestort, säger hon. Bara över en helg tror jag att det kom in ett 50-tal sökande.
Totalt fick Arbetsförmedlingen 79 in sökande till utbildningen, varav cirka 40 kvinnor. Efter intervjuer erbjöds 15 att påbörja utbildningen. Tre hoppade av efter den inledande test- och kartläggningen.
– Den här typen av utbildningar bygger på urvalsrekrytering hela vägen, säger Susanne Lindbro, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen i Östergötland som står för pengarna. Den som går vidare har en chans att få anställning, det här fallet av Toyota.
Och om man får tro det beröm som skolans svetslärare, och Toyotas svetsansvarige öser över eleverna så verkar det knappast bli något problem.
– De här eleverna sköter sig jättebra, säger en av skolans svetslärare, Hassan Eshgi. De har driv, är intresserade och vet vad som gäller för att komma ut i jobb.
– Min svetsexpert som var här tidigare i dag var väldigt nöjd, säger Mats Ottosson, HR BusinessPartner på Toyota.
Det första halvåret hyrs de snabbutbildade svetsarna ut av Montico. På så sätt får både truckföretaget och svetsarna chansen att lära känna varandra.
– Den blir en win win-situation både för den arbetssökande och arbetsgivaren, säger Susanne Lindbro. Arbetsgivaren kan forma den anställde efter sina behov och eleverna vet att om de klarar utbildningen så får de jobb. Att gå utbildningen blir en morot.
Om allt löper på som det ska så tar Toyota över de inhyrda svetsarna efter ett halvår.
– Målet är jobb på Toyota, det är trofén, pokalen, säger Theresia Wennerberg, som tidigare arbetat som billackerare, innan hon sätter på sig skyddsmasken och försvinner in bakom ett av draperierna igen.
Idén till den snabba rekryteringsutbildningen uppkom i samband med att fyra svetspraktikanter som går den längre industriutbildningen kom till Toyota.
– Vi började diskutera med Montico om de skulle kunna utbilda ett antal svetsare med specifik kompetens till oss, berättar Mats Ottosson.
Utifrån den längre allmänna industriutbildningen tog de tre parterna fram en snabbutbildning och Arbetsförmedlingen plockade fram personer som var intresserade. Utbildningen är bara sju veckor och under den tiden får eleverna, förutom arbetsplatspraktik, även lära sig att köra truck och travers.
– Det här är ett effektivt sätt att rekrytera personal på, säger Thomas Nordh.
Eftersom det är första gången som utbildningen görs kommer den att utvärderas.
– Som pilot är det här jättebra, säger Mats Ottosson som dock misstänker att utbildningen kanske kommer att behöva förlängas ytterligare någon eller några veckor.