Nöden Ă€r uppfinningarnas moder finns det ett uttryck som heter. Ăven om skolans ökade kostnader för rĂ„varor knappast kan kallas för en nödsituation har de Ă€ndĂ„ gett upphov till spĂ€nnande lösningar. Vad sĂ€gs om bröd av gĂ„rdagens grönsaksbiffar, eller kebab av Ă€rtprotein?
I Egebyskolans kök jobbar Marie Juberg. Hon fick idén att baka bröd av skolans matsvinn.
â Vi tycker att det Ă€r bra att Ă„terbruka maten sĂ„ slipper vi kasta den. Vi har provat olika varianter, bland annat pĂ„ tomatsoppa, broccolisoppa och rotmos.
Marie fick ett tips om en tÀvling som LantmÀnnen anordnar. Eftersom hon tycker om att baka skickade hon in ett bidrag.
â Mitt bröd Ă€r bakat av grönsaksbiffar, vetemjöl, sirap, salt och olja. Vi testade olika alternativ och sedan fick barnen och personalen vara försökskaniner.
I fredags ringde LantmÀnnen och berÀttade att Maries bröd Àr ett av sex bidrag som har gÄtt vidare i tÀvlingen.
â Det kĂ€nns pirrigt och jag hoppas att de gillar brödet.
I matsalen pĂ„ Trojenborgsskolan i SkĂ€nninge hittar vi en annan intressant matrĂ€tt â kebabish.
â Det Ă€r ett Ă€rtprotein som vi blötlĂ€gger och kryddar med kebabkrydda. Vi anvĂ€nder det som komplement till animaliskt protein. Man kan Ă€ta det som det Ă€r eller ha det till pastasallad eller som topping, sĂ€ger kostchef Ă sa Nagy.
Receptet hĂ€mtade Ă sa frĂ„n ett studiebesök pĂ„ TullĂ€ngsgymnasiet i Ărebro. Skolan Ă€r ledande nĂ€r det gĂ€ller miljö- och klimatanpassad mat.
â De serverar Ă€ven fejkon. Det Ă€r fejk-bacon, Ă€ven det gjort pĂ„ Ă€rtprotein. Vi har inte lyckats med receptet Ă€n, men vi jobbar pĂ„ det.
Kebabish Àr en del i att fÄ ner kostnaderna genom att ersÀtta kött med grönsaker.
â Köttet Ă€r det dyra, Ă€ven om grönsakerna har stuckit ivĂ€g i pris.
PĂ„ Trojenborgsskolan har man under lĂ€sĂ„ret satsat pĂ„ att frĂ€scha upp matsalen med nya gardiner, luftigare placering av möbler och detaljer pĂ„ vĂ€ggarna. Ăven det Ă€r viktigt för att fĂ„ ner matsvinnet.
â Vi lagar samma mat som innan jullovet, men eleverna tycker att maten Ă€r mycket godare. Det sĂ€ger mycket om miljöns betydelse, menar Therese Aspegren, som jobbar i skolans kök.
Resultatet har blivit att fler elever vÀljer att gÄ till matsalen.
â Det finns ofta en negativ syn pĂ„ skolmatsalen, men vi har en ambition att lyfta den sĂ„ det blir en restaurangkĂ€nsla, sĂ€ger Ă sa Nagy.