Skolledningen backar om Kungshöga

Glädjen är stor. Protesterna lönade sig. Kungshögaskolan i Mjölby får behålla sitt nuvarande schema. Det blir inte den block- och koncentrationsläsning eleverna befarade.

Glada miner. Kunghögaskolans elevråd och rektorer är nöjda. Skolledningen inför inte block- och koncentrationsläsning.

Glada miner. Kunghögaskolans elevråd och rektorer är nöjda. Skolledningen inför inte block- och koncentrationsläsning.

Foto: Gunilla Rech

MJÖLBY2014-03-21 17:52

– Det är jättebra att det finns elevinflytande på den här skolan, säger elevrådets ordförande Dina Ehsan.

– Att man en gång nått sitt mål det betyder något. För vi trivs på den här skolan, säger Isac Gustafsson.

Corren träffar elevrådets styrelse och skolans rektorer på fredagsförmiddagen. Strax innan har de haft ett nytt stormöte i aulan där hela skolans elever fått del av beskedet. Skolledningen har dragit tillbaka planerna på att förändra skolans sätt att studera.

Rektor Per Eriksson ser minst lika glad ut som eleverna.

– Vi har backat på det förslag som har varit. Nuvarande och blivande elever ska få liknande schema som det ser ut i dag, säger han.

Det är rektor som ansvarar för schemaläggningen. Per Eriksson kan i nuläget inte se några fördelar med att förändra den genom de förslag som har bollats fram och tillbaka.

Att det kommit in kritiska synpunkter från lärare och elever har också haft betydelse för hans beslut. Återstår att lösa är att det fortfarande finns samma sparbehov och varsel av personal.

Per Eriksson säger att han är överens med chefen för gymnasie- och vuxenutbildningen Pär Palmgren om sitt beslut.

Pär Palmgren betonar rektorernas rätt till självbestämmande när det gäller schemaläggningen. Samtidigt ska alla skolornas sex rektorer samarbeta och kunna se till helheten.

Han menar att både elever och lärare har missförstått vissa saker.

– Någonstans i debatten har principen om rektors rätt att leda och fördela arbetet helt fallit bort, trots att vi har gjort allt vi kan för att kommunicera det. Det förslag, som hittills diskuterats, har aldrig varit på sådan detaljnivå och inte handlat om några färdiga beslut. Schemaläggningen måste få se olika ut på olika program eftersom de har helt olika förutsättningar.

Allt det här hade vi kunnat undvika med rätt information till eleverna, menar han.

Både elever och vissa lärare har uppfattningen att du försökt agera enväldigt, det vill säga ta beslut över deras huvuden?

– Det är jag inte intresserad av. Det är rektorernas jobb att leda den egna organisationen, däremot vill jag hjälpa rektorerna att göra sitt jobb. Vi håller på med stora förändringar med varsel och ekonomiska underskott och måste samordna oss på ett effektivt sätt.

Elev- och lärarprotesterna har egentligen inte varit nödvändiga, enligt honom, eftersom rektorerna aldrig har haft ett schemaförslag. Samtidigt kan han se en fördel med det engagemang som nu är väckt och som förhoppningsvis leder till en ännu bättre skola. Det är väldigt glädjande att eleverna är nöjda med sin skola, tycker han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!