Skolinspektionen har under våren gjort en kvalitetsgranskning på Lagmansskolans anpassade grundskola. Resultatet får både ris och ros. I granskningen ställs flera frågeställningar, bland annat hur skolan jobbar för att bedöma, analysera och dokumentera elevernas kunskaper samt om Mjölby kommun som huvudman stödjer skolans arbete med att ge en likvärdig utbildning.
I inspektionsrapporten framgår att lärarna har system för att dokumentera och följa upp elevernas kunskapsutveckling. Däremot får skolans rektor kritik för att inga systematiska uppföljningar och analyser av elevernas kunskapsutveckling görs, vare sig på klass- eller skolnivå.
"Rektorn behöver utveckla arbetet med att göra bedömningar av undervisningens kvalitet och om syftet med utbildningen uppfylls", skriver inspektörerna.
Även Mjölby kommun som är huvudman för skolan får påpekanden från Skolinspektionen för att inte elevernas kunskapsresultat följs upp och bedöms tillräckligt mycket. Det påverkar kommunens möjlighet att bedöma kvalitén i utbildningen som eleverna får.
Caroline Hedvall är verksamhetschef för grundskola årskurs F-6 och administration och ställföreträdande utbildningschef.
– Redan sedan tidigare har vi identifierat att vi kan bli bättre på att följa upp undervisningens kvalitet, säger Caroline Hedvall.
Varför ser det ut som det gör idag?
– Vi har jobbat med viss omorganisation kring anpassad skola och olika omständigheter har gjort att vi inte har landat helt i den. Vi har haft all anpassad grundskola under en och samma rektor, vilket visade sig vara ett lite för stort uppdrag.
Hur ska ni arbeta för att förbättra de bitar som brister idag?
– Det vi har kvar är att titta på hur vi följer upp undervisningen på klassnivå respektive på skolnivå.
Senast 10 februari 2025 ska Mjölby kommun redovisa för Skolinspektionen vilka förbättringsåtgärder som vidtagits.
Corren har vid flera tillfällen rapporterat om brister på Mjölbys anpassade grundskola, som tidigare kallades grundsärskola, bland annat för att sex barn placerats där på fel grunder.
Enligt en av utredarna i ärendet, Ann-Charlotte Ehn, har den aktuella granskningen ingen koppling till tidigare brister som Skolinspektionen sett, utan var en planerad kvalitetsgranskning.
– Skolan ingick i det regelbundna urval som görs i början av ett läsår.