"Attraktiva Mjölby" ska föreningen heta och har än så länge bara en interimstyrelse med representanter från kommun och näringsliv.
– Beslutet togs i september, men arbetet startades 2022 med att vi tog in konsulthjälp om hur vi ska utveckla platsen, berättar kommundirektören Andreas Capilla som arbetat fram underlaget.
Syftet är att utveckla Mjölbys "orters attraktivitet och skapa levande centrum som bidrar till välmående hos befolkningen och goda affärsmöjligheter för näringslivet".
Ebba Kellander är fastighetsägare och hyr ut både lägenheter och verksamhetslokaler. Hon är mycket positiv till det här samarbetet.
– Ingen kan själv utveckla en plats eller en stad och bygga stolthet. Det finns ett behov av att samarbeta om det. Det är fantastiskt att möjligheten finns att diskutera frågor runt samma bord, säger hon.
Hennes mål är att skapa en plats dit besökare vill komma, och i ordet besökare inbegriper hon både kommunens egna invånare och företag, samt hitresande.
– För mig är det inte viktigt om en nyetablering väljer en lokal hos mig eller i gallerian. Det viktiga är att besökarna kan komma hit, att de väljer Mjölby i stället för någon annanstans, säger hon.
Andreas Capilla räknar med att föreningen ska få en ordinarie styrelse i början av 2024. Än så länge finns det inga medlemmar. Däremot har flera möten hållits och en projektledare har anställts på kommunens näringslivsavdelning. Platsannonser ligger ute om två nya halvtidstjänster, en platsutvecklare och en marknadskoordinator. De ska vara anställda av föreningen och jobba för den.
Strukturen på föreningen är också klar, samt vilken typ av personer man vill ha i styrelsen och ett antal fokusområden att arbeta med. Det handlar om fysisk miljö, trygghet och arrangemang, men även marknadsföring och att jobba med etableringar.
Att det redan finns en ekonomisk förening som företräder företagarna hindrar inte att en ny bildas, menar Andreas Capilla.
– Man ska inte som näringsidkare behöva välja mellan föreningarna. Växtkraft sysslar mer med nätverkande och "business to business".
Växtkraft bildades för att föra samman allt i en organisation, men det blev tydligt att det finns olika perspektiv.
– Attraktiva Mjölby ska syssla med platsutveckling, som är mer kommunens och fastighetsägarnas perspektiv.
Kommunen har satsat 1,3 miljoner på att utreda och få igång föreningen. Sedan är budgeten en årlig miljon vardera från kommun och företag.