Rondellpotatis fick gräddfil

Smaken fortsätter vara delad om potatisrondellen utanför Mjölby. Det har också visat sig att lagen om upphandling inte följdes när utsmyckningen köptes in.

Mjölby2013-10-19 08:00

– Det är olyckligt att vi inte gjorde det på rätt sätt. Vi har fått det påtalat och kommer inte att göra så igen, säger näringslivschefen Eva Rådeström på Mjölby kommun.

Potatisen kostade 118 000 kronor, ett belopp som är så pass lågt att det ger kommunen rätt att göra en direktupphandling, ett förfarande utan särskilda krav på anbud. Men – även vid direktupphandling ska olika prisjämförelser göras mellan olika leverantörer när det är möjligt.

– Vi tog inte in fler offerter. Vi kollade runt på vilka som kunde göra potatisen till det priset. Vi bedömde att det inte fanns några andra som kunde göra på det sättet och med det materialet så att det skulle vara trafiksäkert.

Utse konstnär

Annars kanske kommunen hade kunnat utse någon konstnär att skapa något verk med knöligt budskap. Men eftersom materialvalet var så viktigt när statyn skulle stå så utsatt mitt i rondellen avstod kommunen från sådana idéer, resonerar Eva Rådeström.

Det sägs också att ni anlitade företaget för att någon på kommunen är släkt med ägarna?

– Jag vet ingen sådan i alla fall, men det finns ju 2 000 anställda på den här kommunen.

Även det anlitade företaget, Rodeco i Åtvidaberg, anser sig vara unikt med att kunna leverera den här typen av produkt.

– Vi är de enda i Sverige, som jag känner till, som tillverkar produkter i glasfiber med eget anställt folk med konstnärssinne. Jag har aldrig stött på någon sådan i en upphandling, säger Rodecos vd Daniel Lind.

Som tillhygge

Det må vara som det vill med den saken. Potatisen i rondellen har verkligen inte upphört att uppröra. Den används, inte minst som tillhygge när Mjölby kommuns dåliga ekonomi diskuteras på Correns debattsidor.

– Tänk bara vad pinsamt det måste vara för Toyota när de ska beskriva vägen till företaget: Och så tar du och svänger av vid potatisrondellen . . ., säger en läsare till Corren.

Näringslivschefen har fått till sig både kritik och beröm.

– Jag får in mycket positiva reaktioner, både utifrån och ifrån Mjölbybor. Det är bra att det fortfarande pågår diskussioner. Man blir berörd oavsett vad man tycker. Den har blivit ett landmärke.

Tycker du verkligen att det har varit en bra marknadsföringsinsats?

– Ja, vi har inte satt en potatis bara för att det är roligt. Den ligger i en kommun med mycket jordbruk. Det är inte bara potatis. Det är även gurkor och tomater, och vi vill att de näringarna ska utvecklas.

Men det går inte så bra för potisen just nu?

– Nej, inte om man tänker på de dieter som är populära. Men dieter kommer och går, och vi fortsätter äta ganska mycket potatis. Dessutom tror jag på den här näringen och det handlar mycket om vår identitet.

Återstår att se hur den identiteten utvecklas, blir den fast eller möjligen mjölig?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!