– Om man går ett yrkesprogram ingår 15 veckors APL, arbetsplatsförlagt lärande, säger Frida Engström, rektor på Barn-och fritidsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet och språkintroduktionen på Kungshögaskolan i Mjölby.
Som Corren tidigare har rapporterat gjorde Linneá Anderson på Barn- och fritidsprogrammet, praktik på Bali i våras och innan dess gjorde en annan elev från samma program praktik i Thailand.
– I läroplanen ingår det att eleverna ska ha ett internationellt perspektiv. Linneá och Viktoria drev på detta själva. Men jag tycker inte egentligen att eleverna ska behöva göra det utan att vi som skola ska kunna erbjuda praktikplatser praktikplatser utomlands, i vårt fall blev det Bosnien, säger Frida.
– Våra ungdomar behöver också se den egna verkligheten i ett globalt perspektiv i ett annat land, förklarar Frida engagerat. Man behöver ibland bli utmanad i sina föreställningar på ett tryggt sätt.
Varför just Bosnien?
– Det handlar om att vi har kontakt med Bosnien sedan tidigare. Om ska man skicka i väg ungdomar tre veckor utomlands behöver man säkerställa arbetsmiljön och tryggheten. Det ska vara en arbetsplats som känner till vilka regler vi har i Sverige. Det ska finnas folk som tar hand om dem på kvällen.
I Tranik i centrala Bosnien, cirka 9 mil väster om Sarajevo finns ett ungdomscenter, Cêm.
– Organisationen startade ett ungdomsarbete så att ungdomarna skulle få något positivt att göra, säger Frida.
Ungdomar som är 16-18 år arbetar ideellt med överseende av handledare. Centret ordnar bland annat olika aktiviteter för barn och ungdomar.
Det är de som går i årskurs tre på Barn- och fritidsprogrammet och Vård-och omsorgsprogrammet som i vår kommer kunna att ansöka om att få göra praktik på ungdomscentret i Tranik.
– Vi kommer börja med två stycken, sedan får vi se utfallet, säger Frida.
Nyligen kom Frida och två lärare, Marléne Stenman och Jörgen Stern hem från en planeringsresa till Bosnien.
De fick se hur centret arbetade och gjorde flera studiebesök bland annat på en förskola, ett äldreboende och fick även uppleva landet.
– En halv dag fick vi landskontext, vi fick bland annat se varför skolan ser ut som den gör. Det är en sak att se bilder från Bosnien och en annan att uppleva det på plats.
Vi blev alla tre utmanade i våra föreställningar.
Hon ser med spänning fram emot utvecklingen av detta projekt.