Mjölbys låga resultat i Svenskt näringslivs kommunranking diskuterades i senaste fullmäktige. Det fanns en rörande enighet om att mycket av tappet beror på negativa upplevelser av bygglovshandläggning. På just den punkten tappar Mjölby kommun 99 placeringar. Totalt har Mjölby tappat 89 placeringar sedan 2021 då kommunen hade plats 28 bland landets kommuner. Årets placering är 117.
– Man känner frustration, sa Cecilia Burenby (S) innan hon redovisade en handlingsplan där kommunen ska bli mer tillgänglig, korta sina handläggningstider och kommunicera bättre och med mer klarspråk.
– Vårt mål är topp 25 och för några år sedan var vi nära, sa Magnus Liwing (M) som frågade efter åtgärder från majoriteten.
– Vi jämför oss med kommuner som Grums, Herrljunga och Sjöbo. Då ska vi vara bättre, slog han fast.
Flera talare från olika partier var hörbart överens om att det är just handläggningen av bygglov som drar ner poängen. Byggnämndens nya ordförande Thony Andersson (S) fick försvara sin förvaltning:
– Det är en myndighetsutövning som ofta är svår. Vi talar om det mjuka nejet och det glada bemötandet, men ett nej måste vara ett nej, sa han och hänvisade till att ledarskapet inte fungerat för personalen som han menar gör vad de kan.
Maria Hedberg är stadsbyggnadschef. Hon vill svara på mejl när Corren ber henne kommentera orsaken till problemen.
"Vi får idag positiv återkoppling från många av våra bygglovskunder men samtidigt visar företagsklimat-mätningen i Insikt på ett lågt betyg i Mjölby vilket vi tar på största allvar. Kommunen har därför analyserat undersökningsresultaten och kommunstyrelsen har den 23/10 antagit en handlingsplan som fokuserar på områdena Tillgänglighet & bemötande, Information samt Effektiva arbetssätt."
Är ni dåliga på att kommunicera?
"Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra våra verksamheter. Vi har under en tid haft vakanser med en underbemanning inom bygglov vilket naturligt påverkar den upplevda tillgängligheten, handläggningstider och servicenivån. Det senaste året har vi lyckats få full bemanning i verksamheten vilket redan nu har resulterat i att vi är ikapp i ärendehandläggningen", skriver Maria Hedberg.
Vad har ni gjort för åtgärder?
"Vi har gjort om hemsidan kring bygglovsinformation och infört 8 olika e-tjänster och mer digitaliserade system som förenklar för våra kunder."
Kommunrevisionen har beställt en extern granskning av just byggnämnden. Maria Hedberg säger att hon inte kan kommentera den eftersom den ännu inte behandlats av revisionen.