Peter kan bli Sveriges bästa bussförare

500 bussförare anmälde sig till årets bussförar-SM. Peter Kjellberg är en av 20 finalister som kan bli Sveriges bästa bussförare.

Peter Kjellberg berättar att han har alla fordonsbehörigheter man kan ha. Han är även utbildad tågförare. Just nu studerar han, men fortsätter att köra buss under studietiden.

Peter Kjellberg berättar att han har alla fordonsbehörigheter man kan ha. Han är även utbildad tågförare. Just nu studerar han, men fortsätter att köra buss under studietiden.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2024-08-20 07:00

Säkert har du sjungit med i texten "En busschaufför, en busschaufför. Det är en man med glatt humör."?

En bussförare behöver nödvändigtvis inte vara man och bör besitta fler egenskaper än att ständigt vara glad. Under bussförar-SM den tredje september utses Sveriges bästa bussförare. En av de utvalda är Peter Kjellberg, bussförare på Connect bus i Mjölby.

– Det räcker långt att vara glad när det kommer till bemötande. Men det räcker inte för att ta förstaplatsen i finalen, skrattar Peter.

undefined
Peter Kjellberg är en av 20 förare som gör upp om titeln "Sveriges bästa bussförare" i början av september.
undefined
Peter Kjellberg berättar att han har alla fordonsbehörigheter man kan ha. Han är även utbildad tågförare. Just nu studerar han, men fortsätter att köra buss under studietiden.

I år anmälde sig över 500 bussförare till SM, vilket är nytt anmälningsrekord.

– Man deltar via en länk där man gör ett kunskapsprov. Sedan gör man ytterligare ett teoriprov i semifinalen. I finalen är det praktiska moment som man genomför. Jag har sökt tidigare år, men inte kommit så långt i tävlingen. Konkurrensen är stenhård. Men nu gick jag hela vägen till final och det känns spännande.

undefined
Sedan i somras drivs bussarna med el. "Elen räcker hela arbetspasset. Bussarna laddas under natten", säger Peter Kjellberg.
undefined
I de nya elbussarna finns mycket ny teknik. Bland annat har backspeglarna ersatts av skärmar på insidan av bussen. "När det är trångt är det bra att backspeglarna inte sticker ut", säger Peter.

Under finalen på Arlanda sätts de 20 utvalda bussförarnas kunnande på prov i fem olika moment. Peter ska genomföra backmoment, manöverprov, service och bemötande, sparsam körning och katastrofövning.

– Min starka sida är manövrering. Jag är bra på att veta var hörnen är på bussen. Men jag har inte tränat inför tävlingen. Det handlar om erfarenhet.

Peter kör både långfärdsbuss och Östgötatrafikens bussar. Sedan i somras kör han elbuss.

– Första gången jag startade elbussen visste jag inte att den var på. Så trampade jag lite på gasen och upptäckte att den rullade iväg. Jag är van att bussen ska brumma och att det känns att den är igång.

undefined
"Min bror var busschaufför så jag inspirerades av honom. Men jag tog inte körkort förrän jag var 27 år", säger Peter Kjellberg.

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges bussföretag i samarbete med tidningarna Resforum och Trafikforum. Tanken är att uppmärksamma bussförarna och inspirera nya personer att söka sig till yrket.

– Var fjärde bussförare är idag över 60 år. Ska vi klara samhällets mål om hållbara och klimatsmarta persontransporter för framtiden behöver branschen många fler förare, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag, i ett pressmeddelande.

Texten i visan fortsätter med orden "och har han ej ett glatt humör, så är han ej en busschaufför". Peter berättar att han inte är en glad busschaufför varje dag. Och ibland är även resenärerna på dåligt humör.

undefined
Den tredje september åker Peter Kjellberg till Arlanda för att tävla i bussförar-SM.

Hur tacklar du en sur och grinig passagerare?

– Jag försöker vara så professionell jag kan. Oftast är de inte sura på mig personligen. Jag försöker lugna ned och hjälpa till så gott jag kan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!