– För att vi ska kunna använda det nya spåret på ett bra sätt vill vi ha plattformen uppdelad i 6a och 6b, säger Mattias Näsström på Östgötatrafiken.
Då kan resenärer från eller till Boxholm och Tranås byta tåg på samma perrong, precis som det oftast är idag på spår 3a och 3b. Det skulle till och med bli en förbättring för att det blir ett kortare avstånd att gå.
– Men Trafikverket har sagt att de inte hinner ordna en säkerhetsgodkänd lösning till 19 juni.
För att Boxholmsresenärerna inte måste ner i tunneln och upp på en annan perrong valde då Östgötatrafiken att vara kvar på spår 3 en tid.
– Men från den 10 juli kommer vi att flytta vissa av tågen mot Norrköping och mot Motala till spår 6. Det gäller de tåg som inte har anslutning söderut, säger Mattias Näsström.
Bytet till spår 6 blir bättre på flera sätt, menar han.
– De flesta resenärer är på rätt sida, de kommer eller ska till centrum och slipper gå ner i tunneln.
Den andra fördelen är att tågen slipper korsa så många andra spår. Det berör inte resenärerna, men desto mer tågoperatörerna. En tredje fördel hoppas man är färre förseningar som beror på trängsel i spåren.
Den sista delen i den här omställningen, att även få in Boxholmstågen på spår 6, kommer att dröja ytterligare av tekniska och säkerhetsskäl.
– Enligt preliminära besked från Trafikverket kan det tidigast ske i oktober. Vi hoppas att det ska bli klart till dess, säger Mattias Näsström.
Pendlarna behöver alltså ha extra koll på vilken perrong som gäller.