Översyn sker för att hitta flexiblare stödverksamhet

Utbildningschef Lotta Gylling ser både möjligheter och problem med nuvarande systemet för elevstöd i Mjölby kommun, men nu vill de bli mer flexibla.

Lotta Gylling, utbildningschef i Mjölby kommun.

Lotta Gylling, utbildningschef i Mjölby kommun.

Foto: Mia Karlsvärd

Mjölby2017-06-02 15:00

Mjölby kommun lade ner en SU-grupp för ungefär två år sedan, berättar hon. Gruppen bestod i huvudsak av elever som det fanns en social problematik kring.

– Det vi gjorde då var att vi skickade både medel och resurser ut till de olika skolområdena, säger hon.

Inom de respektive skolområdena Mjölby, Mantorp och Skänninge har man sedan kunnat samverka kring lösningar.

Stöd till elever med svåra neuropsykiatriska funktionshinder kan behöva andra lösningar.

– Där tänkte vi att vi behöver ha det på ett ställe för att kunna kompetenssamla runt de här eleverna.

Nu har en översyn gjorts av stödverksamheterna i kommunen utifrån problem som man ser. Problemen de identifierat är att det är kö till grupperna, att grupperna är större än planerat, att återgången till hemskolan fungerar mindre bra och att det är svårt för rektorer med uppföljningsansvar att göra sitt jobb då eleven finns i lokaler långt från skolan.

– Det finns bra saker i det här, men det finns problem också som vi måste jobba med, men hur vi kommer jobba med dem och lösa det kan jag inte svara på just nu för vi har precis identifierat problemen.

Fler flexibla lösningarna tror hon behövs.

– Om man organiserar i fasta strukturer blir det inte flexibelt.

Stödverksamhet ska i framtiden i högre grad ske på hemskolan eller i elevens skolområde.

– Inkludering är ledordet, men inte till priset av att det bara blir en lokalmässig inkludering, men ändå ett utanförskap. Det är en mycket komplex fråga, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om