Överklagade taxan för allmän handling

En person som begärt ut handlingar från Mjölby kommun har överklagat att han måste betala för att få handlingarna mejlade till sig. Odemokratiskt, menar personen.

Viktor Broomé på kommunens fastighetskontor begärde en avgift för att förmedla kommunala handlingar, ett beslut som överklagats.

Viktor Broomé på kommunens fastighetskontor begärde en avgift för att förmedla kommunala handlingar, ett beslut som överklagats.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2021-08-22 08:00

Personen, som inte vill medverka i tidningen, har vid flera tillfällen i år bett att få se handlingar om ett kommunalt byggprojekt. Han har fått flera dokument mejlade till sig, utan kostnad. Men vid hans senaste begäran har nya regler införts för att ta betalt för utlämnade handlingar.

Service- och teknikförvaltningens ställföreträdande chef Viktor Broomé har begärt en förskottsinbetalning på 74 kronor för att lämna ut en besiktningshandling på sex sidor. 

Det upprörde personen som överklagade Viktor Broomés beslut till kammarrätten. Där radar mannen upp argument mot avgiftsbeslutet. Bland annat menar han att kommunens taxa ska gälla papperskopior, inte digitala handlingar. Han menar att en myndighet inte får ta betalt för informationen i en allmän handling, endast för kostnaderna för att framställa kopior med innehållet. "En sida i sig själv kostar inget och en avgift per sida strider mot självkostnadskravet", skriver han i överklagandet. Han ifrågasätter även att kommunen räknar ihop flera önskemål med lång tid emellan. Att olika avgiftsregler gäller för privatpersoner och till exempel media, menar han är odemokratiskt.

– Vi försöker inte dölja något. Vi har lämnat ut begärda handlingar. 38 sidor har mejlats utan avgift, säger Viktor Broomé och tillägger att han lagt ner "många timmar" på att ta fram och expediera handlingar till personen.

Han tycker att det är bra att det bli prövat om kommunen gör rätt.

På Mjölby kommuns hemsida finns ett dokument där principerna listas för att lämna ut allmänna handlingar. Där nämns den fastställda avgiften för "avskrift eller kopia på handlingen". Man skriver även att avgift "tas ut även vid utlämnande av elektroniska handlinga".

I nästa stycke står att man ska eftersträva att handlingar lämnas ut i elektronisk form. Vidare att nio sidor är avgiftsfria, men vid beställningar som omfattar tio sidor eller mer ska en avgift på fyra kronor per sida tas ut, och alltid med krav på förskottsbetalning.

Staffan Wikell är förbundsjurist på SKR, Sveriges kommuner och regioner. Enligt honom är reglerna något luddiga när det gäller digitala handlingar. Reglerna säger att kommunerna själva bestämmer sina taxor, dock enligt självkostnadsprincipen.  

– Det finns ingen skyldighet för myndigheter att lämna ut digitala kopior. Man får mejla handlingar, men hur man ska ta betalt är lite knepigt, säger Staffan Wikell.

Är reglerna baserade på ett papperssamhälle?

– Ja, och vissa kommuner håller fast vid att bara lämna ut papperskopior, medan andra vill vara digitala. I det senare fallet måste man ta ställning till vilka kostnader man har och hur man ska utforma avgiftsformerna. Det blir lite luddigt, säger Staffan Wikell.

Kan man ta samma avgift för en digital sida som för en av papper?

– Det är frågan vad kostnaden är då. Det kan handla om sekretessprövningen, om man måste göra en sådan, menar han.

Att skicka en datafil som inte behöver sekretessprövas innebär vanligen ingen stor arbetsinsats.

Viktor Broomé menar dock att det tar minst lika lång tid att expediera en digital handling som en fysisk.

Vilket lagrum kan kammarrätten hänvisa till när de tar beslut om detta?

– Det är kommunallagens allmänna bestämmelser om taxor och avgifter, och då är det självkostnadsprincipen som gäller. Det finns gamla domar som slår fast att kommuner inte får ta ut avgift för arbetet utan bara för kopiering och expediering när det gäller utlämning av handlingar, säger Staffan Wikell.

Digitala handlingar

I dag finns en skyldighet för myndigheter att ta betalt för papperskopior. För handlingar i elektronisk form finns ingen motsvarande reglering. 

En statlig utredning tillsattes av regeringen 2019 och har varit på remiss. Utredningens förslag är att statliga myndigheter även blir skyldiga att ta avgift för digitala handlingar, dock först för den tionde filen. Dessutom föreslås avgift tas för arbete om det överstiger en kvart.

Något färdigt förslag till ändringar har ännu inte lags av regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!