Oppositionen kritisk mot cityvisioner

Det blir för dyrt. Det tar resurser från viktigare verksamhet. Det gör centrum mindre tillgängligt. Oppositionen sågar delar av framtidsprojektet ”Vi möts i Mjölby”.

Visisonerna för Kungsvägen i Mjölby gick inte hem hos alla.

Visisonerna för Kungsvägen i Mjölby gick inte hem hos alla.

Foto: Ilustration: Fjäll Design

Mjölby2015-12-17 08:43

Hittills har det varit ett idéprogram som tagit sats i viljan att göra Mjölby mer attraktivt att bo, arbeta och leva i. En målbild togs fram utifrån 850 synpunkter som samlats in från föreningar, företag och enskilda mjölbybor.

I somras gick det färdiga förslaget ut på samråd och nu är det dags för de politiska partierna att ta ställning till utvecklingsprogrammet.

De borgerliga partierna i oppositionen har nu presenterat sina remissvar på det färdiga utvecklingsprogrammet. Mest kritiska är Liberalerna. De vill inte minska framkomligheten på Kungsvägen. Moderaterna vill skynda långsamt då satsningar på skola, vård och omsorg måste prioriteras. SD vill också banta satsningen på Kungsvägen.

Curt Karlsson, gruppledare för Liberalerna, tycker att det ställer till problem att leda om trafiken i en stad som Mjölby.

– I större städer är det lättare att omfördela trafikströmmar genom att stänga av gator. Mjölby centrum har bar två alternativa broar över ån. Det blir ett större ingrepp, menar han.

L, som tidigare skrevs Fp, vill inte heller ha någon knagglig stenläggning på Kungsvägen. Det ska rulla lätt både för cyklister och för rullatorstödda trafikanter.

Moderaterna har inget emot att avlasta Kungsvägen men gillar inte förslaget att bygga rondeller på Burensköldsgatan. Det ger försvårad framkomlighet, särskilt för den tyngre nyttotrafiken. Liberalerna menar att rondeller är mindre lyckade för de oskyddade trafikanterna.

– Vi vill att åtgärderna ska vara tidsatta delprojekt, säger Monika Gideskog som inte håller med om att oppositionen sågar programmet.

– Moderaterna tycker att det är bra att det gjorts ett så gediget arbete från grunden, men man måste skilja på saker som ska göras på kort sikt och mer långsiktiga satsningar, säger hon.

Hon menar att det är svårt att veta var människor kommer att handla i framtiden. E-handeln ökar hela tiden och kanske kommer att ta över ännu mer.

– Men det kommer alltid att behövas mötesplatser i en stad, menar Monika Gideskog.

En viktig samrådsinstans är Östgötatrafiken som tidigare yttrat sig negativt till att busslinjerna ska flyttas från Kungsvägen till Burensköldsvägen. Oppositionen är enig om att man ska kunna stiga av bussen i city även i framtiden.

– Vi vill inte att antalet p-platser minskar i centrum, säger Runar Öhman (SD) och får medhåll från både M och L.

Curt Karlsson (L) menar att affärerna i centrum kan få det svårare med en trafikomläggning. Det är lite begränsat redan som det är, menar han. Det är flera tomma affärslokaler längs Kungsvägen i dag. Några har varit outhyrda länge.

Liberalerna pekar också på vikten av att snabbt bygga ut Magasinsgatan till Järnvägsgatan så att det kommande exploateringsområdet Svartå strand får en ny och bättre tillfart.

Franko Sincic i Västerpartiet, som också hör till oppositionen, är i huvudsak positiv, men oroar sig även han för effekterna om kollektivtrafiken flyttas bort från Kungsvägen.

Det händer härnäst

Även den politiska majoriteten i Mjölby kommer att yttra sig partivis.

Nästa som händer är att tekniska nämnden sammanställer förslaget och de olika yttrandena och gör en priolista.

Överst på den listan kommer troligen stå ombyggnad av Burensköldsvägen. Smalare vägbana, farthinder vid övergångsställen och cykelväg längs kanten.

Fullmäktige har tidigare godkänt en budgetram på 3 miljoner per år i investeringar för projektets genomförande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!