Sedan ett och ett halvt år tillbaka äger OP Höglunds hela fastigheten vid Albacken i Mjölby där man nu bygger chassin till lastbilssläp.
– Vi har byggt om och renoverat lokalerna så att de blivit fräscha och ändamålsenliga, berättar vd Niclas Nilsson som för dagen besöker Mjölbyfabriken.
Det är ljust och rymligt i fabriksdelen där plåtar skärs, bockas och svetsas ihop till släpvagnsunderreden.
Martin Johansson står och häftsvetsar ihop balkar som lyfts vidare till färdigsvetsningen.
Det är timmersläp som är företagets huvudprodukt. På anläggningen i värmländska Säffle monteras även påbyggnader på lastbilar, men i Mjölby görs endast släpvagnar.
Timmervagnar och flisvagnar skickas vidare till fabriken i Säffle där slutmontering sker. Där blästras och lackeras chassit. Där görs också elinstallationer, och bromsar och hjul monteras. Även påbyggnader monteras.
Så kallade lastväxlarsläp byggs dock färdiga i Mjölbyanläggningen. Det är vagnar som kan bära olika typer av skåp och flak. Ett exempel på sådan är de silverfärgade asfaltflak som ses vid de flesta vägarbeten.
I den andra änden av fabriken står en sådan lastväxlarvagn. Den är nästan färdig. Montörerna Tommy Saxin och Fredrik Jonsson lägger sista handen vid den innan den ska rullas över vägen och lackeras på Mjölby Billackering.
– Sedan får vi tillbaka vagnen hit och monterar el, hjul och bromsar, berättar platsansvarige Magnus Häger som liksom Fredrik var med redan på AM Industrier-tiden.
I dag byggs 80–100 släp årligen och omkring 10 personer jobbar i anläggningen. Men det lutar mot att de blir fler.
– Inget omedelbart, men jag tror att vi kommer att nyanställa så småningom. Det finns plats för en ökad produktion, säger vd Niclas Nilsson, och marknaden är främst Sverige och Norge.
Anläggningen i Säffle, där även huvudkontoret finns, har expanderat de senaste fem åren. Från ett 30-tal anställda till i dag omkring 50. Omsättningen ligger i dag runt 165 miljoner kronor.