Många är de Mjölbybor som efter godstrafikens upphörande 1990 tagit tillfället i akt och promenerat över den vackra "hästholmsbron", utfartsbro från Mjölby på den 1910 invigda järnvägen Mjölby–Hästholmen. Även i dag går det att följa de 350 meter som återstår av det en gång 32 kilometer långa järnvägsspåret.
Så sent som förra året tog Trafikverket bort delar av Mjölby–Hästholmens järnväg på annat håll i Mjölby.
Kvar är tvåhundra meter spår väster om bron och hundra meter öster om densamma ligger spåret ännu kvar i den djungelliknande omgivningen.
Spåren ligger även kvar på den 71 meter långa bron där gångplankorna vid sidan av spåren inte ser riktigt säkra ut. På en del ställen är det väl brett mellan plankorna. Några saknas till och med.
– Självklart måste bron rustas upp. Det måste göras en ordentlig underbyggnad för en gång- och cykelbana med asfalt. Sedan återstår det förstås också att knyta ihop området med de befintliga gång- och cykelstråken, säger Hanna Hammarlund, exploateringsingenjör på Mjölby kommun som äger marken, medan Trafikverket äger spåret och bron.
Hon tycker om bron, säger hon. Tycker att den är vacker och en trevlig och fin Mjölbysiluett. Värd att bevaras.
Hon säger också att kommunen har en avsiktsförklaring med Trafikverket angående bron.
– När Trafikverket tar ett beslut att lägga ner underhållet av spåren så tar det tre år innan kommunen får ta över. Och ett sådant beslut togs i maj i år, så i maj 2019 blir det aktuellt med ett övertagande.
I vilket skick befinner sig bron?
– Jag kan inte skadorna i detalj, men det finns besiktningsprotokoll på både själva brospannet och fundamenten i vattnet. Det har varit dykare nere och tittat.
Om man ska kunna cykla på bron så måste väl även banvallen på båda sidor bron göras i ordning och asfalteras?
– Så är det förstås, men exakt hur processen kommer att se ut vet vi inte än. Vi är bara i skissläget än så länge, säger Hanna Hammarlund.
Hästholmsbron kommer alltså att rustas. Förhoppningsvis även rengöras då stålkonstruktionen på insidorna är fylld av allehanda klotter.
Apropå insidan så säger Mikael Franzén på Mjölbypolisen att bron är ett spårområde och att man inte får vistas på sådana. Men eftersom inga tåg längre trafikerar bron så har inte polisen prioriterat ärenden om otillåtet beträdande.