Ofärdiga leksaker ger kreativa barn

Små barns kreativa förmåga stimuleras med lekmaterial som inte är alltför färdigt och som lämnar utrymme för fantasin.

Konstruktörer. I garaget ska det stå en bil, tycker Vilgot och Adrian.

Konstruktörer. I garaget ska det stå en bil, tycker Vilgot och Adrian.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2015-03-31 10:23

Detta har man tagit till sig bland annat på småbarnsavdelningarna Spindeln och Sländan på Ryttarhagens förskola i Mjölby.

– Under det senaste året har vi satsat på att arbeta med ofärdigt material och med natur och teknik, berättar Anna Johansson som är förskollärare.

Med ofärdigt material menar hon allt som man kan skapa med. En leksaksbil är fix och färdig, man kan leka med den, köra fram och tillbaka med den men den inspirerar inte till att skapa och bygga med.

Barnen på förskolan har mer och mer börjat använda andra verb än leka, bygga eller pyssla. Nu säger de allt oftare konstruera, undersöka och utforska. Till och med krångelord som hållfasthet och stabilitet hörs ibland inne i förskolans lekrum, eller ska vi kanske kalla det konstruktionsavdelning?

– Vi jobbar mycket med teman. Vi har berättat sagan om bockarna Bruse. Barnen blir inspirerade och vill bygga, berättar Anna.

Då plockar man fram det ofärdiga materialet, inte de färdigbyggda broarna och djuren ur djurlådan.

En grupp barn sitter på golvet i ett av rummen i förskolan. Mellan sig har de massor av byggklossar, men också pinnar och kottar.

– Vi har plockat i skogen, berättar treårige Adrian.

Hans förskolekompis Rital bygger på ett slott med tinnar och torn av träklossar och vill ha hjälp av Corren med att konstruera ett högt torn, medan systern Ritaj tittar på oss från sin plats tätt intill fröken Anna.

I mitten har barnen byggt en bana av pinnar och kottar där de rullar stenkulor. Varje gång barngruppen går till skogen kommer de hem med ofärdigt material, pinnar, kottar, barr, löv. Det blir mycket att städa, kanske någon invänder. Men det heter inte städa, det heter sortera.

– Barnen gillar det här sättet och det passar alla åldrar, menar Anna Johansson som påpekar att förskolan förstås har vanliga färdiga leksaker också.

Skogens gåvor. Barnen Rital, Ritaj, Oscar och Vilgot testar sin kulbana med fröken, Anna Johansson.
Skogens gåvor. Barnen Rital, Ritaj, Oscar och Vilgot testar sin kulbana med fröken, Anna Johansson.
Ur läroplan för förskolan:

Verksamheten ska ge ut­rymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Den ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet.

Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhåll­ningssätt och en positiv framtidstro.

Barnen ska förstå sin delaktighet i naturens kretslopp.

Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om