Nystartat teknikföretag satsar på trådlös hemhjälp

”Istället för att kunden ska åka hemifrån, utgår vi från hemmet där de använder tekniken.” Det säger Mickey Carlsson, på Teknikhjälpen i Mjölby.

Hemhjälp. Sten Wigh tycker att det är bekvämt och praktiskt att få hjälp hemma med tekniken.

Hemhjälp. Sten Wigh tycker att det är bekvämt och praktiskt att få hjälp hemma med tekniken.

Foto: Mia Karlsvärd

MJÖLBY2016-07-06 08:00

När Mickey Carlsson läste i Corren att kommunen och arbetsförmedlingens hjälp med data och teknik i hemmet skulle upphöra fick han idén till sitt nystartade företag.

– Jag hoppas att mina kunder ska se glädjen i den teknik som nu finns, och utifrån sin egen förmåga kunna få nytta av den i sina dagliga sysslor, säger han.

Det Teknikhjälpen i Mjölby har som inriktning är att hjälpa sina kunder hemma med kunskap, tekniska lösningar och råd med sin utrustning. Företaget hjälper också till med utbildning om hur produkterna och tekniken fungerar. Med allt ifrån rådgivning, installation, support, teknikhjälp och goda råd när man ska köpa produkter. Det kan vara att lära sig att skicka meddelande från sin mobiltelefon, hur man hittar rätt kanaler på sin TV, hjälp med internet och sin dator eller surfplatta exempelvis.

– Jag har en kund som är 92 år. Han gör numer sina räkningar via datorn, och har nu via internet kontakt med vänner och släktingar över hela världen, berättar Mickey Carlsson.

Hans ambition är att kunderna ska våga använda tekniken. Många har en dator hemma men vågar inte använda den säger han.

– En del tror att datorn ska gå sönder om de gör fel, berättar han att kunderna ibland säger.

Mickey Carlsson är uppvuxen i Linköping men bor nu i Mjölby sedan ett par år tillbaka. Han har innan han startade sitt företag jobbat med rekrytering och utbildning av säljare i över tio år.

En av de kunder som anlitat Mickey Carlsson är Sten Wigh.

– Jag fick hjälp med att lägga in mina kontakter och telefonnummer i min nya mobil. Han har också hjälpt mig att förklara vad appar är i mobiltelefonen, och även lagt in några sådana i min telefon, berättar Sten Wigh.

De sitter sig vid köksbordet och framför dem på bordet har de Sten Wighs bärbara dator.

– En måg brukar hjälpa mig när han har tid. Har man köpt exempelvis en dator i en butik, är det sedan praktiskt att Mickey kan komma hem hit, säger Sten Wigh.

Han säger att det inte alltid är lätt att koppla in sin nyinköpta tekniska utrustning.

– Det är skönt och bekvämt att någon kan komma hem där jag behöver hjälpen. Här kan Mickey visa mig i lugn och ro hur jag betalar mina räkningar via internet exempelvis, säger Sten Wigh.

mia.karlsvard@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!