– När vi bygger ut Svartå Strand allt längre söderut så behövs en gång- och cykelbro, säger Pelle Gustafsson (S), ordförande i Tekniska nämnden.
Han menar att den förskönar stadsbilden och ökar attraktiviteten för området rent allmänt. (M) vill ta bort den från investeringsbudgeten.
– Jag tycker också att miljön kring ån är viktig och den ska utvecklas ända bort till Sörby, säger Mats Allard (M). Jag vill se en plan för hela sträckan innan vi tar beslut om en bro.
– Det finns fler möjligheter: Hästholmenbron ska övergå i kommunal ägo så småningom och fjärrvärmeledningen som hänger i sitt stålskelett kan gå att använda.
Mats Allard tror att frågan löser sig själv i budgetbehandlingen när mer angelägna investeringar prioriteras.
– Kommunens ledningsgrupp, förvaltningscheferna, vill också att bron ska vänta, säger Pelle Gustafsson, och om man ställer bron mot till exempel en skola så inser också jag att bron väger lätt.
Bron planeras till 2021 och ska utformas ungefär som Kvarnparksbron. Den skulle koppla samman östra och västra stadsdelen, minska den barriär som Svartån innebär och öka intresset för området för både gångare, cyklister och tilltänkta nya invånare i Svartå Strand.
– Den kan dessutom fungera som koppling mellan Lundbybadet och en eventuell ny badplats i Mjölby, förklarar Åsa Blomqvist från Service- och teknikförvaltningen.
Mats Allard (M) och Jenni Bäck (M) reserverade sig mot beslutet. Kommunfullmäktige fastställer investeringsbudgeten i juni.