Den 22 augusti slår Catarina Enstedt upp dörrarna till sin blomsterbutiks nya lokal, vilket vi tidigare skrivit om. Tidigare har hon hållit till på Depot Mantorp, men nu finns hon alltså snart på Kvarnholmen i Mjölby.
Kommer något att vara annorlunda nu?
– Ja, det blir bättre både för kunderna och för personalen. Om man ska beställa blommor till en begravning så behöver man inte stå i disken och vara ledsen, utan vi har ett eget rum för det, där vi kan resonera oss fram till ett personligt begravningsbinderi som blir ett vackert minne, säger Catarina.
Hur känns det? Är du taggad?
– Ja, det känns riktigt roligt.
Catarina har varit utbildad florist i sju år nu, men hon har desto längre intresserat sig för blommor och odling.
– Som barn kunde jag tänka mig att bli trädgårdsmästare också. Jag och en kompis sade alltid att vi skulle bli trädgårdsmästare eller florister när vi blev stora. Sedan var det bara jag som blev det.
Detta var i Insjön i Dalarna, där Catarina växte upp. Från början kommer hon från Leksand. Nu bor hon på Kungsvägen, bara några meter från sin blomsterbutik.
– Jag har jobbat så mycket i butiken i Mantorp, så jag har inte fått uppleva Mjölby fullt ut än. Men nu kommer jag faktiskt att ha stängt på söndagar, så att jag får ha något annat liv än bara butiken.
Vad ska du hitta på under din lediga tid?
– Jag ska få ett barnbarn nu i november, som jag ska åka och hälsa på.
Floristutbildningen läste Catarina i Örebro. Sedan dess har hon gått på fortbildning löpande.
– Jag är van vid att vara den enda blomnörden, men nu fick jag träffa likasinnade och det var väldigt roligt. Vi kunde förhöra varandra på blommornas latinska namn och alla gick verkligen in för det, berättar Catarina.
Vad gjorde du innan du blev florist?
– Jag utbildade mig till läkarsekreterare efter gymnasiet, och jobbade som det i nio år. Jag har jobbat administrativt och som laborant på SKL, eller NFC som det heter nu.
Att starta eget var inte något som Catarina hade planerat. Efter utbildningen i Örebro blev hon erbjuden att köpa en butik Mantorp.
– Det blev mycket nytt på en gång, ny företagare och ny florist. Jag blev frustrerad av att jag inte var snabbare än jag var i början.
Har du haft några motgångar under karriären?
– Ja, det är klart, och felköp och försäljare som lurar en. Men jag tänker framåt, på hur man kan använda motgångarna för att komma vidare.
– Det roligaste är att få in en kund som är helt okunnig, och som sedan går ut med en produkt som ger skenet av att vara värsta proffset. En ung kille som för första gången ska köpa blommor till en tjej, till exempel. Och jag tar det på största allvar. Om du inte vill verka för "på" ska du akta dig lite för röda rosor, säger jag, och sådana råd blir de överlyckliga över, säger Catarina.
Vad har du annars för kunder?
– Alla kategorier. Från barn som ska köpa en blomma till mamma, till 90-åringar som ska köpa begravningsbinderier.
I våras tog både Catarina och hennes anställda och vän Jenny Alf Gesällbrev, ett kvalitetsbevis för deras hantverk. Gesällprovet testar dels teoretisk kunskap, dels det floristiska hantverket.
– Det var kul att göra tillsammans, så att man är på samma våglängd och kan diskutera på samma nivå. Vi satsar på kunskap. Floristyrket är inte så lätt som man kan tro.