Som vi tidigare berättat har Mjölby kommun dragit igång ett projekt för att försöka få invånarna att ställa bilen och ta cykel till jobbet och affären. Och intresset för att få låna en elcykel har varit stort. Patrik Strömberg är en av dem som veckan före påsk hämtade ut en cykel.
– Det var min lillebror som fick mig att nappa, berättar han. Han hade en elcykel, som tyvärr blev stulen. Men när jag provkörde den blev jag helsåld. Det är ju nästan som att köra moped fast på el och inte med samma regler.
Patrik kommer både att byta bilkörning och vanlig cykling mot elcykeln under den knappt tre veckor långa provperioden. I vanliga fall cyklar han ofta till jobbet på Toyota från hemmet i norra Slomarp, men byter cykeln mot bil när han hämtar barnen som hans fru lämnat på förskolan.
– Nu kommer man få lite extrapush när man cyklar i motvind, ler han. Och det är många på jobbet som gärna skulle cykla om de slapp att bli svettiga. Det säger de i alla fall.
Enligt klimatrådgivare Ann-Christin Nilsson Cedermo är det ungefär 10-15 personer från Toyota som anmält sitt intresse för att få låna en cykel.
– Jag är glad över att så många därifrån vill testa och att det vore fantastiskt om en så stor arbetsgivare skulle börja låna eller hyra ut elcyklar till sina anställda. Det vore bra för klimatnyttan, säger hon.
Störst har intresset varit att få låna en vanlig elcykel. Det gäller alla åldrar från 18 och uppåt. Efterfrågan på lådlcyklar är störst bland personer i 20-38-årsåldern som vill köra barn till förskola och skola.
– Däremot är det inte så många som vill testa vikelcyklarna. De är lite otympliga att bära men små och smidiga att förvara. De går lika bara att cykla på som en vanlig elcykel, säger hon.
Men eftersom intresset för de vikbara elcyklarna varit så svagt har kommunen köpt in två vikcyklar som inte går på el och som är smidigare att ta med sig på bussen eller pendeln.
De som anmält intresse för att få låna en cykel under ett par veckor kommer från kommunens alla hörn.
– Jag är mycket nöjd över att vi fått så stor spridning, säger Ann-Christin Nilsson Cedermo. Ett 70-tal har mellan 5 och 15 kilometer till jobbet medan ett tiotal tänker cykla 20-30 kilometer.
I höst ska projektet utvärderas. Om det blir någon fortsättning på något sätt beror på om det är lyckat och om utlåningscyklarna fortfarande är okej.