På en liten asfaltsväg utanför Mjölby sicksackar tre tjejer på elmopeder mellan röda och gula koner. Trafikläraren Fredrik Jarl från Ahlséns trafikskola instruerar hur de ska köra.
Det ser säkert ut trots att eleverna Julia Höglund och Line Strand inte kört moped tidigare.
En av körskoleeleverna är Nova Ladarp från Mantorp. Hon är 14 år och planen är att ta ett AM-kort när hon fyllt 15 år i januari. Hon är van att framföra tvåhjuliga fordon eftersom hon tävlar i cross.
Men någon moppe kommer hon inte skaffa och det tänker inte Julia och Line heller göra.
– Jag vill ha A-traktor så jag kan lyssna på musik och ha en vän bredvid som jag kan sitta och prata med när jag kör, säger Nova. Jag kan åka till skolan och köra på fritiden tillsammans med kompisar. På vintern finns värme i bilen och jag slipper sitta och frysa med en vinterjacka på en moppe.
Tycker du att ett moppekort är tillräckligt för att köra en A-traktor?
– Att lära sig att köra moppe är någonting helt annat än att köra bil. Ska man sedan ha en A-traktor så vet man inte hur den funkar. Man borde ha någon lektion i hur man kör bil.
Många väljer att inte använda säkerhetsbälte. Vad tänker du om det?
– Jag kommer använda säkerhetsbälte. Man vet aldrig. Jag har läst mycket om A-traktorer som kört i 30, men sedan har det kommit en bil i 100 och kört in i den. Då känner jag att det är bäst att behålla säkerhetsbältet på.
Tycker du att A-traktorer ska få köra fortare än 30 km/tim?
– Fördelarna med en högre hastighet är att inte så många andra förare blir irriterade och att de slutar med farliga omkörningar. Nackdelen kan vara att en 15-åring kanske inte har sådan kontroll att de kan köra ett fordon som går så snabbt och är stort.
Tycker du att den teoribildning du fått är tillräcklig för att köra a-traktor?
– Jag förstod allt av utbildningen och har koll på hur trafiken fungerar. Jag har pratat mycket med min pappa om det också.
Fredrik Jarl berättar att det är vanligt att de elever han träffar ska köra A-traktor på det AM-kort de utbildas för. Han har märkt av trenden med fler som vill ha A-traktor och välkomnar någon form av utbildning.
– Jag tror att det krävs mer utbildning. Jag möter föräldrar som efterfrågar det och tycker att det är märkligt att ungdomarna utbildas för en tvåhjulig moped och sedan kör en fyrhjulig A-traktor.
Just nu pågår ett forskningsprojekt kring utbildning och A-traktorer som leds av forskarna Susanne Wallhagen och Helena Selander på VTI. Utredningen stöds ekonomiskt av Trafikverket.
– Vi har genomfört enkäter och workshops med trafikskollärare för att höra deras tankar och skickat ut en enkät till ungdomar och föräldrar. Just nu intervjuar vi ungdomar som genomgått utbildning och en grupp kommer att få köra simulator och en annan grupp ska få teoretisk och praktisk riskutbildning, för att de ska få uppleva risker och knepiga trafiksituationer, säger Helena Selander.
Forskningsprojektet beräknas vara klart någon gång under våren 2023.
– En slutsats vi kan dra är att den teoretiska delen av utbildningen fungerar bra, men inte den praktiska, säger Susanne Wallhagen. Men hur utbildningen ska utformas är en fråga för Transportstyrelsen.
På tisdagen publicerar Transportstyrelsen en ny utredning där de sett över de regler som gäller för A-traktorer, som bältesanvändning, hastighet och manipulation av motorerna.