Mobilkund vann mot tillverkare

Mobiltelefonens volymknappar slutade fungera efter knappt nio månader. Tillverkaren ville inte ersätta kunden. Men Allmänna Reklamationsnämnden ger nu kunden rätt.

MJÖLBY2013-05-15 06:30

Anmälaren är en kvinna i Mjölby som köpte en ny mobiltelefon 2011. Efter knappt nio månader slutade volymknapparna att fungera, så att det inte längre gick att höja volymen för att höra vad den hon pratade med sa. Ägaren bad tillverkaren HTC om en ny telefon eftersom garantin fortfarande gällde.

HTC vägrade ersätta henne, med motiveringen att detta var en förslitningsskada som inte omfattades av garantin.

Kvinnan anmälde då saken till Allmänna Reklamationsnämnden, som nu ger henne rätt. HTC har inte kunnat visa att kunden har vanvårdat mobilen eller använt den på något onormalt sätt.

Medan handläggningen pågick hos Allmänna Reklamationsnämnden slutade telefonen helt att fungera, samtidigt som ägaren fortfarande betalade av på den. Mjölbybon köpte då en ny telefon.

När telefonen slutade fungera var det tio månader kvar på abonnemanget. Abonnemangskostnaden per månad var 200 kronor. Ägaren är därför berättigad till 2000 kronor i skadestånd, enligt Allmänna Reklamationsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!