– Någon förändring blir det säkert men exakt vilken vet jag inte. AM Industrier ska vara kvar i Mjölby, säger Niclas Nilsson, vd för Säffleföretaget OP Höglunds AB om vad som nu händer.
AM Industrier sysselsätter åtta personer, inklusive Magnus Häger och Antti Rinta som varit ägarkompanjoner sedan starten 1996.
OP Höglunds ingår i OP gruppen och är ett av de äldsta företagen i Sverige för påbyggnad av lastbilar. Påbyggnaderna handlar om att förvandla lastbilar till timmer- och flisekipage.
Det blir gemensam sälj- och serviceorganisation för de båda företagen.
– Vi har ingen egen släpvagn och har varit ute efter att komplettera vårt sortiment med ett efterfordon och det gör vi nu genom detta förvärv, svarar Niclas Nilsson.
Så det är ingen konkurrent ni köper upp?
– Nej, vi kompletterar varandra.
Både Magnus Häger och Antti Rinta finns kvar i Mjölbyföretaget och ska fortsätta att utveckla utveckla produktionen av släpvagnar.
Medan Mjölbyföretagets årsomsättning ligger på 20–25 miljoner så är den 80 i Säffle, där cirka 35 personer jobbar.
Antti Rinta ger bakgrunden till ägarskiftet. Efter att ha varit underleverantörer åt fordonsindustrin tog AM Industrier i krisåren fram ett eget varumärke 2008, AM-trailer.
– Det har vi haft framgångar med, så vi har vuxit fastän den totala marknaden krympt. Vi har fått igång export till Norge och även kommit in i Finland och vuxit så snabbt att vi behöver bygga upp en egen organisation för att sköta eftermarknaden och sådana bitar.
– De resurserna har redan OP Höglunds, så detta blir en bättre lösning, säger Antti Rinta.
Hans uppfattning är att AM nu kommer att ta ytterligare marknadsandelar, både i Sverige och utomlands.
Att tillverkingen blir kvar i Mjölby ser han som givet.
– Mjölby är nästan som ett nav för tillverkning av släpvagnar. Här finns kunnig arbetskraft och konstruktörer. Ett intressant område.