Transportföretaget bröt mot förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare. Det konstaterar Transportstyrelsen efter en granskning och beslutar om en sanktionsavgift.
Transportstyrelsens kontroll listar en rad överträdelser som företaget gjort. Vid två tillfällen har körtiden varit mer än 4,5 timmar innan chauffören tagit rast eller vilat. Vid sex tillfällen har dygnsvilan varit för kort, mindre än nio timmar. Vid flera tillfällen har uppgifter inte matats in i färdskrivaren, trots att det krävs.
Företaget har svarat att det varit problem med färdskrivaren i en bil och att färdskrivaren har bytts ut, eftersom den varit trasig. Men Transportstyrelsen skriver att företaget inte kunnat visa att färdskrivaren varit defekt under kontrollperioden.
Transportstyrelsen skriver också att företaget haft möjlighet och borde ha upptäckt tidigare att färdskrivaren var trasig. Den fil som företaget skickat in gick inte att använda och därför anser man att data saknats helt och anmärker att företaget straffas med en avgift.
Det är företagets sak att se till att förare inte begår överträdelser, skriver Transportstyrelsen vidare. Om någon inte kan hantera utrustningen krävs det utbildning och det har inte företaget visat har genomförts.
Företaget har svarat att dess rutiner inte fungerat som de skulle och att man ser allvarligt på det som hänt. Men enligt Transportstyrelsen är det inte tillräckligt, utan beslutar om straffavgiften.