Det gäller både bostads- och verksamhetsområden. Flera av detaljplanerna är tunga och viktiga för både nuvarande invånare och näringsliv – och för dem som vill bosätta sig eller etablera sig.
Viringe har inga kommunala verksamhetstomter kvar. Nu vill kommunen detaljplanelägga mer mark. Mellan E4 och Ryttarhagsleden finns en obebyggd remsa som är utpekad i översiktsplanen som verksamhetsmark. Där vill politikerna i ks ha en detaljplan.
Även den smalare zonen mellan E4 och snabbmatsrestaurangerna i Viringe vill man planlägga. Där handlar det om att i dialog med de befintliga privata ägarna ge möjlighet till utökad verksamhetsmark.
– Det går inte att bygga inpå motorvägen, men parkering och uppställning kan vara möjlig, menar Håkan Sylvan som är exploateringsingenjör på kommunen.
Sydväst om Fågelsta åkeris tomt – och söder om den före detta sågen – finns områden som man också vill planlägga som verksamhetsmark för handel och industri. Marken är delvis i privat ägo.
– Därför är det viktigt att detaljplanearbetet sker i dialog med de olika markägarna, menar Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande (S).
Det handlar om stora planer, klarar planavdelningen detta med nuvarande bemanning?
– Vi kommer nog att behöva titta på det. Förvaltningen har inte begärt förstärkning, men det kan säkert bli tal om det, alternativt att man tar in extern hjälp. Det finns också en prioriteringsordning. Vissa saker är mer bråttom, menar hon.
Vad kommer först?
– Vi ser ett stort behov av bostäder. Och vill dra igång flera planprocesser parallellt. Omkring 700 personer står i Mjölbys bostadskö. Även till företagsmark finns det ett fortsatt sug, säger Cecilia Burenby.
När det gäller bostäder handlar det om fortsatta planer för Mantorp – söder om järnvägen, och södra och östra Eldslösa. I Skänninge vill man utreda möjligheten att bygga vid Trojenborg och vid gamla vattenverkstan, på båda sidor om Skenaån.
– Vi behöver få till en bra fortsättning i Eldslösa. Men även Skänninge där vi vet att det är ett högt tryck, menar Cecilia Burenby.
Nu kommer också planen för Lundbyvallen att påbörjas. Toyota Material Handling vill köpa marken för en framtida utbyggnad. Det nämns i planbeställningen om företagets behov av ett nytt måleri, men även om hälsocenter med träningsmöjligheter för företagets anställda.
– Vi har vi inga planer att expandera på Lundbyvallen. Det kommer vi att göra på vår egen mark. Vallen är en långsiktig option om ytterligare expansion skulle bli nödvändigt, säger Kristian Björklund, vd för Toyota Material Handling i Mjölby.
I dag äger kommunen området. Nuvarande detaljplan anger mark för natur- och idrottsändamål. En planändríng krävs för att möjliggöra byggnation. 2020 gjordes en lokaliseringsutredning som kom fram till att en ersättningsplan kan anläggas vid Kungshöga idrottsplats dit Mjölby Södras ungdomsverksamhet kan flyttas på sikt. För seriematcher med publik kan Vifolkavallen nyttjas.
Förlängningen av Hallevadsgatan fram till rondellen vid Ryttarhagsleden har gjort att naturområdet kring Lundbyvallen redan minskats. Toyota har även uttryckt önskemål om att ta över Truckgatan och stänga den för allmän trafik, i likhet med det man gjorde på Svänggatan på andra sidan av företagets huvudanläggning.