Racinggymnasiet startade 2002 genom ett avtal mellan Mjölby kommun, Riksidrottsförbundet och Svenska bilsportförbundet och heter officiellt Riksidrottsgymnasium Bilsport med inriktning racing.
De senaste åren har det varit svårt att fylla utbildningens 12 platser. Detta trots att det har genomförts olika aktiviteter för att marknadsföra skolan.
För att öka söktrycket ansökte Svenska bilsportförbundet om en utökning med även rallycross, men utan bättre resultat. Därför har nu bilsportförbundet tackat nej till ytterligare platser inom riksidrottsgymnasiet, och det innebär att det inte kommer att ske flera antagningar av elever. De som redan går på programmet ska däremot kunna genomföra och avsluta utbildningen med bibehållen kvalitet.
Hanna Sandberg på Svenska bilsportförbundet ser, trots det, inte gymnasieutbildningen som ett misslyckande.
– Första åren fanns det många sökande att välja bland. Det finns många sportgrenar som växer, men det här är en elitsatsning för dem på SM-nivå och som vill tävla internationellt. Trenden nu är att allt fler startar sin karriär mycket tidigare, säger hon.
Därför har bilsportförbundet börjat organisera om genom att dela in förarna i landslag, juniorlandslag och en utvecklingspool som sedan erbjuds olika utvecklingsläger.
Bilsportförbundet ser det som ett sätt att ta hand om de talanger som finns. Men det kommer inte att erbjudas samma förutsättningar med den veckovisa bankörningen och den dagliga fysträningen med en utbildad lärare.
Läraren Jan Björfeldt beklagar att ytterligare en utbildning som stuckit ut lite bland Mjölbygymnasierna, försvinner. Enligt elevenkäterna är de nuvarande eleverna nöjda med utbildningen. Det avtagande intresset för utbildningen följer den kurva som syns i övrigt på grund av de minskade gymnasiekullarna.
– Det kan både bero på minskad efterfrågan och bristande marknadsföring från bilsportförbundet. Bilsporten är lite svår just nu, det har varit tvära kast. Familjerna som sysslar med det här måste satsa rätt mycket själva och ta ur den egna plånboken.
Utöver gängse gymnasieutbildning har eleverna på racinggymnasiet undervisning i bland annat säljteknik, sponsorutbildning och mediaträning. Det sker under vinterhalvåret. Från påsk till sista september har de racingträning på Mantorp park med instruktör och bantider under en eftermiddag i veckan. Omkring 20 procent av utbildningen är racingbaserad.
– Det är väldigt olyckligt att gymnasieutbildningen försvinner. Speciellt just nu när racingen är på frammarsch med bland annat Marcus Ericsson i Formel 1,säger baninstruktören Mikael Andersson på Mantorp park.
Det är och har varit positivt för Mantorp park att ha en gymnasieutbildning, med uthyrningen av lokal, bana och instruktör, och ännu ett sätt för Mantorp Park att synas på kartan. Mikael Andersson har ännu inte hört om det kan bli någon annan form av kursverksamhet i stället men han hoppas på det, allt för att hjälpa till med rekryteringen till racingsporten.