Mjölby dubblerar antalet rektorer

Det ska bli dubbelt så många rektorer i Mjölby och de ska få större möjligheter att följa undervisningen.

Foto: Karl-Johan Norén

Mjölby2013-09-04 07:37

– Idag tror jag att rektorerna har det lite kämpigt med det, säger Pär Palmgren, och syftar på gymnasie- och vuxenutbildningsnivån.

Varför ska nu Corren intervjua Pär Palmgren om det? Han är visserligen en omtyckt och prisbelönad rektor, men hans vedbod är ju grundskolan. Blåklintskolan. Eller???

Palmgren ny chef

Nja, så har det varit de senaste tio åren men det har hänt saker i sommar. Bland 30-talet sökanden har Pär Palmgren utsetts till ny chef för gymnasie- och vuxenutbildningen i ett mellanled mellan utbildningschef Lotta Gylling och de rektorer som inte hör till förskola eller grundskola.

– Jag hade säkert trivts som fisken i vattnet på Blåklintskolan i tio år till, men den här tjänsten var för spännande för att jag inte skulle söka, kommenterar Pär Palmgren som efterträtts av Frida Engstrand (tillförordnad tjänst).

Långsiktigt arbete

En utredning förra året identifierade ett antal utmaningar som kommunens gymnasie- och vuxenutbildning står inför. Attraktiviteten behöver höjas och därmed kvaliteten. Pär Palmgren har en nyckelroll i detta arbete.

– Det som behöver göras görs inte över en natt utan är ett långsiktigt utvecklingsarbete. Om tre år oss ska vi kunna vända oss om och säga att det blivit skillnad, säger Lotta Gylling.

Tre rektorer blir sex

Idag finns tre skolenheter med lika många rektorer på gymnasie- och vuxenutbildningsnivå: Kungshögaskolan, Dackeskolan och Norrgårdens utbildningscentrum.

Förslaget, som ännu inte är förhandlat med de fackliga organisationerna, är att det ska bli sex enheter med lika många rektorer.

Rektorerna anses gapa över för stora stycken idag, vara för splittrade. De får lägga för mycket tid på lokaler och underhåll och sådant som inte ska deras huvudfokus.

– En bra verksamhet ska göras ännu bättre. Vi gör en kraftfull samling på det pedagogiska ledarskapet. Rektorerna ska ges bättre förutsättningar än vad de har idag att stötta lärarna i sin undervisning, säger Pär Palmgren.

”Lyssna på eleverna”

Han framhåller också hur viktigt det är för skolledningen att lyssna på eleverna. De är de verkliga experterna på om undervisningen är bra eller dålig.

Pär Palmgren är i grunden gymnasielärare i svenska och engelska.

– Allting börjar med bra lärare, säger han om undervisningens kvalitet, men för att ha och behålla bra lärare behövs det bra rektorer som får bra förutsättningar för sitt pedagogiska ledarskap.

Tjänster försvinner

Enligt Pär Palmgren kan ledet med utbildningsledare försvinna, vilket också behövs för att kunna frigöra pengar till rektorstjänster. Han ser utbildningsledaren roll som mer otydlig än rektorns och vill skapa större tydlighet. Pär Palmgren är också av den uppfattningen, och det har han stöd för i den årsgamla utredningen, att rektorerna behöver samarbeta mer och smartare än vad de gör idag.

Nya rektorerna

Hur detta ska gå till, och hur rektorsrollerna ska bli mer fokuserade på kärnverksamheten, ska de nyrekryterade rektorerna själva få vara med och påverka genom att dras in i utredningsarbetet.

Pär Palmgren hoppas att de nya rektorerna ska vara på plats till våren och att den nya organisationen sedan ska vara i full drift till hösten om ett år.

Schemaläggningen

Att förändra rektorsorganisationen ingår som prio ett för Pär Palmgren. Sedan ska det också tittas på det administrativa stödet.

– Här behövs det också samarbetas bättre och jobbas mer effektivt, säger han och nämner schemaläggningen som ett exempel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om