Mjölby kommun har sedan 2006 haft en röd vågrörelse som symbol i all sin marknadsföring, ihop med kommunvapnet där vågen är gul och kombineras med två kvarnhjul. Vågen symboliserar Svartån och kvarnhjulen behöver väl ingen närmare förklaring.
– Vapnet behåller vi så klart, det är mönsterskyddat, och vi behåller våra profilfärger rött och gult. Men vi ville hitta ett formspråk som visar på de två orden som beskriver vad Mjölby är och vill vara, världsvan och hemkär, säger Eva Rådander, marknadschef på kommunen..
I hop med reklambyrån Consid i Linköping har man tagit fram en ”markör” i form av en cirkel med ett hörn, eller pil. Den runda mjuka delen symboliserar det hemkära, tryggheten i det nära, medan pilen pekar mot framtiden och ut i världen.
– Formen har byrån tagit fram utifrån vår beskrivning av vad vår kommun står för. Det är dessutom en praktisk form som fungerar både som liten och stor. I den kan men lägga text eller göra bilder i samma ”markör”-form, menar Eva Rådander som tillsammans med kommunchefen Dag Segrell står bakom valet av ny grafisk profil.
Markören ersätter därmed vågrörelsen i kommunens grafiska profilering. Dessutom byter man typsnitt, men det är knappast något som gemene man kommer att reagera på. För den som gillar typografi kan meddelas att kommunens huvudtypsnitt heter Twentieth Century MT, och är med all sannolikhet installerat i en dator nära dig.
Drygt 400 000 kronor har det kostat hittills i år att ta fram den nya profilen. Därtill kommer kostnader för att göra om brev- och andra mallar och kommunens intranät. Däremot kommer inte kommunen att lägga pengar på att byta ut alla skyltar och dekaler med den gamla profilen. Det kommer att ske successivt i samband med att man så småningom ändå behöver byta ut skyltningen.
– Det kommer säkert att bli dubbelt under större delen av nästa år. Den 15 februari kommer kommunen att officiellt gå över till den nya profilen när det gäller brev, power point, annonser och den egna hemsidan. Då ska kommunens nya intranät införas och där kommer alla mallar att finnas.
Tillsammans med kommunens kommunikatörer kommer nu marknadsavdelningen att sprida kunskapen om profilen bland alla anställda.
Eva Rådander menar att den kommer att ligga i linje med kommunens ambitioner.
– Vi växer och vi vill framåt, byggandet är igång och vi ligger bra till i olika rankningar. Mjölby har arbetat bort tråkighetsstämpeln från förr. En bra profil bidrar till stolthet och identitet, menar hon.