Det är tisdag och på Norrgården gör sig Mikael Almgren och Robin Björklund redo för dagens första uppdrag. En man har hört av sig och vill få hjälp med gardinbyte i sitt trygghetsboende. Därefter blir det en del körning med att hämta prover som ska till vårdcentralen. En typisk arbetsdag för de fem personer som ingår i fixartjänsten.
– Ja, vid den här tiden blir det mycket julgardiner som ska ned. Vi hjälper även till med att bära lådor till och från förråd och liknande. Längre fram i vår blir det mycket trädgårdsmöbler som ska fram, säger arbetsledaren Mikael Almgren.
De sätter sig i bilen och några minuter senare ringer de på dörren hos Sven Levin, 88. Sven vill göra så mycket som möjligt på egen hand, men han inser att det ibland är bättre att be om hjälp.
– Jag ramlade häromdagen och har ont i revbenen. Jag har lite dålig balans då jag äter sömntabletter, säger han.
Han har förberett jobbet väl för hemmafixarna. Gardinen sitter redan på stången så det är bara att hänga upp. Ett ovanligt lätt jobb, konstaterar Mikael Almgren.
Annat de kan hjälpa till med är att byta glödlampor, lysrör, sätta upp brandvarnare, flytta lättare möbler och mattor, hänga upp balkonglådor.
Förra året hade de 104 uppdrag inom fixartjänsten. I januari hade de som mest att göra följt av november och mars.
De tror att många äldre inte känner till att tjänsten finns i kommunen. Robin Björklund berättar att många av dem han besöker har fått informationen om fixartjänsten via bekanta som har utnyttjat den.
– Det verkar inte som de får information inifrån.
– Det finns information på hemsidan, men jag tror att den är svår att hitta och då måste man veta vad tjänsten heter, tillägger Mikael.
Fixartjänsten beställs genom att ringa kommunens medborgarservice.
– Det skickas ett meddelande till mig och jag ringer alltid upp och pratar med personen, frågor om portkod och vad de vill ha hjälp med, säger Mikael Almgren.
Egentligen utför de inte sådant som är hemtjänstens område. Inte heller arbeten som rör VVS, el, målning, städning och liknande ingår i fixartjänsten. Men när de väl är på plats så händer det ibland att de får frågan om de kan hjälpa till med lite fler saker än som anmälts innan.
– Då hjälper vi till. Vi försöker vara snälla. Vi har inget jobb där vi har en tid att passa som hemtjänsten har. Det finns en del jobb vi inte gör, till exempel att skotta snö eller trädgårdsarbete, säger Mikael.
Målet med den praktiska hjälpen i vardagen är att förebygga att äldre ramlar och i sämsta fall bryter något ben som kräver sjukvård. De anställda som besöker de äldre har tystnadsplikt.
– Det känns fint att kunna hjälpa äldre, man märker att de uppskattar det och att de gärna vill prata en stund när man är där, säger Robin.
Det övergripande namnet på arbetsgruppen är Komfix där även fixartjänsten ingår. Inom Komfix åker de ut till kommunens verksamheter, till exempel förskolor och hjälper till med praktiska saker som att slänga skräp, montera möbler med mera.
Ytterligare ett uppdrag är att åka och tömma kommunens container på Huljes återvinningscentral. Där finns det ofta möbler, kläder och annat som kan renoveras upp. Det är ett arbete som erbjuds personer som av olika skäl sysselsätts inom kommunens stödverksamhet.
Fotnot: Medborgarservice nås vardagar på nummer 010-234 5000.