Protrain som samordnar lokförarutbildningen i Mjölby får kritiken efter att Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har gjort en tillsyn. Granskningen inleddes efter att myndigheten fått signaler om brister i utbildningen när det gäller tillgången på praktikplatser (LIA, lärande i arbete).
I myndighetens beslut framgår att de studerande inte fått förutsättningar att avsluta utbildningen inom den formella tidsramen. Vid den utbildning som genomfördes innan myndighetens granskning, som avslutades i mars 2022, hade endast 16 av de 26 aktiva eleverna blivit klara med utbildningen i tid. I den omgång som pågick vid granskningen bedömdes 21 bli klara i tid. Enligt MYH har anordnaren satt i system att låta de studerande genomföra missade kurser efter det officiella examensdatumet, alternativt ta igen LIA på ledig tid. Men det är ingen godtagbar lösning, enligt MYH.
Enligt Karl Johan Börjeson, vd för Protrain, är situationen en konsekvens av pandemin.
– Vi som lokförarskola står för teori och utbildningen, men sedan är vi beroende av praktikplatser hos järnvägsföretagen för att de studerande ska få sin praktik. Under pandemin har de inte tagit emot elever av förståeliga skäl, de sitter i en hytt nära varandra. Nu lever vi med efterdyningar där vi har en praktikskuld och ska arbeta ikapp vilket påverkar pågående utbildningar, så det är lite kämpigt.
Praktiken krävs för att få ihop ett visst antal körtimmar vilket är en förutsättning för att få sin examen som lokförare efter den totalt 44 veckor långa utbildningen.
Karl Johan Börjeson sitter med i branschföreningen och berättar att man där vill hålla så många utbildningar som möjligt eftersom lokförare är ett bristyrke. I princip får hundra procent av eleverna jobb efter godkänd utbildning. Men att få ihop utbildningen med teori och praktik är ett delat ansvar, berättar han:
– Inför varje kursstart meddelar järnvägsföretagen om de erbjuder praktikplatser eller inte, och hur många. Baserat på det startar man utbildningar. Och här har vi fått avsiktsförklaringar om att få praktikplatser i Östergötland, men också i resten av landet, men sedan har man efter antagning av elever dragit tillbaka praktikplatser. För oss blir det att försöka laga efter läge.
MYH godtar inte er förklaring och ger er kritik för en systematisk lösning som inte är acceptabel, vad tänker du om det?
– Ja, det är klart att det är allvarlig kritik, eleverna ska få sin praktik och vi jobbar med järnvägsföretagen på alla olika nivåer, från högsta topp och nedåt, för att lösa problemen. Vi brukar lösa det men finns det enstaka fall där vi inte har löst det. Men generellt sett är det ingen som är nöjd med situationen.
Kommer ni dra ned på utbildningsplatser?
– Det är en diskussion som pågår just nu och är en del av vår åtgärdsplan som vi har blivit ålagda av myndigheten att komma tillbaka med.
Helene Carlsson, är utredare i ärendet på MYH:
– Det är inte så att vi meddelar allvarlig kritik ofta, men det gör vi utifrån vad vår utredning i det här ärendet visar. Man kan återkalla beslut som getts för att ingå i yrkeshögskolan, men det är inte det första vi gör, det drabbar de studerande. Vårt uppdrag på tillsynssidan är att granska att en utbildningsanordnare följer regelverket inom yrkeshögskolan.
Senast 20 april ska Protrain lämna en redovisning på hur man åtgärdat eller avser att åtgärda bristerna.