Just nu pågår arbetet med Lejonbackens skola i skogen mellan Sjunningsfält och Bockarpsvägen i Mjölby. En ny skola för elever från förskoleklass upp till årskurs 6 ska stå klar till januari 2027. I lokalerna, som även inkluderar idrottshall och tillagningskök, ska 630 elever gå.
Den 27 juni i år signerade Mjölby kommun ett avtal med Linköpingsföretaget Kron & Karlsson om att bygga skolan.
När Corren hör av sig till Skatteverket i början av september visar det sig att Kron & Karlsson har fått skjuta upp skatteinbetalningar på 41 miljoner kronor, ett så kallat tillfälligt skatteanstånd. Skatteanståndet är det femte största i Östergötland enligt kreditupplysningsföretaget Syna.
I våras gick Gärahov i konkurs. Företaget var totalentreprenör för om- och utbyggnaden av Lagmansskolan i Mjölby och konkursen innebar en försening och fördyring av projektet. Byggföretaget försattes i konkurs efter ekonomiska oegentligheter inom bolaget. Dessutom hade företaget ett tillfälligt skatteanstånd på cirka 60 miljoner kronor.
Trots detta var skatteanståndet inget som Mjölby kommun brydde sig om när de anlitade Kron & Karlsson.
Företag kunde under coronapandemin ansöka om tillfälligt anstånd med skatteinbetalningar. Anståndet innebar att företaget kunde skjuta upp betalningen av skatt och i stället betala den senare förklarar Tomas Envall, sektionschef på Skatteverket.
Är 41 miljoner ett ovanligt stort anstånd för ett företag?
– Hur stort anstånd ett företag fått baseras på hur stor omsättning det har. Större företag har större anstånd. Jag kan inte göra en bedömning hur stort just det här företagets anstånd är. För att få ett tillfälligt anstånd behövde företagen inte visa att de hade betalningsproblem. Alla kunde ansöka. Därför går det inte att säga att alla företag som har anstånd har betalningsproblem.
2024 finns knappt 13 000 företag som fortfarande har tillfälliga anstånd.
– Kron & Karlsson har idag en avbetalningsplan precis som alla andra företag som har anstånd. Avbetalningsplanen kan vara i max tre år. Sista dag att betala tillbaka är 12 september 2027. Då ska hela skulden vara betald. Majoriteten ska vara betald under första halvan av avbetalningsplanen, säger Tomas Envall.
30 september kom Skatteverkets rapport "Tillfälliga anstånd med skattebetalning". I rapporten framgår att av drygt 63 400 företag som har beviljats anstånd är det mer än en tiondel, 13,4 procent, som har en inledd konkurs.
Syna har analyserat företagskonkurser under september månad. Hittills i år har 7 395 företag försatts i konkurs jämfört med 5 555 företag 2023 – en ökning med hela 33 procent. Av de företag som gick i konkurs 2023 hade så många som 30 procent fått anstånd och hittills i år är motsvarande siffra 27 procent.
– Nu visar det sig att många inte klarar av att återbetala det man är skyldigt staten, och det enda som återstår då är att försätta företaget i konkurs. Om man bryter ut Östergötlands län ser man att av de 236 företag som till den siste september gått i konkurs, har 32 procent beviljats skatteanstånd, säger Karl Stjerna, vd för Syna, i ett pressmeddelande.
Samhällsbyggnadschef Johan Cöster säger han att han känner till uppgiften om anståndet, men att han fick information om den först efter att avtalet var påskrivet.
– Det har kommit upp i efterhand att de hade ett anstånd. Det är en pandemieffekt och det är många företag som har det. Det var inget som påverkade själva upphandlingen. Den är prövad och vi ställde kreditvärdighet fyra. Vi har valt att titta på moderbolaget eftersom att anbudsvinnaren har valt att använda sig av moderbolagsgaranti och deras kreditvärdighet var stark, säger Cöster.
I ett mejl till Corren, efter att kommunen fått faktagranska vår text inför publicering, kompletterar de sitt uttalande:
"Dåvarande fastighetschef och ansvarig projektledare visste om anståndet sedan innan, men eftersom det inte klassas som skuld så var det en ickefråga i upphandlingen/utvärderingen. Efter en intern diskussion och artikel i branschtidning ställde ansvarig projektledare en fråga till Kron & Karlssons VD om status samt åtgärdsplan gällande skatteanståndet."
Frågan ställdes i ett mejl till Kron & Karlsson den 11 september i år.
Kron & Karlsson hade vid upphandlingen kreditvärdighet tre. I dag har företaget en kreditvärdighet på 4.
De senaste två åren har det gått dåligt ekonomiskt för företaget. 2023 hamnade resultatet efter finansnetto på minus 4,8 miljoner kronor. Siffran visar vinst eller förlust efter ränteintäkter och räntekostnader, men före skatt. Den visar hur många kronor företaget har tjänat. Resultatet för år 2023 slutade dock med ett positivt resultat på cirka en miljon kronor, tack vare att bolaget erhöll ett koncernbidrag på 6,5 miljoner från sin ägare.
– Under pandemin och även efteråt har det funnits utmaningar inom byggbranschen. Det gäller inte bara oss. Men vi har tagit oss igenom den här perioden och jag känner mig trygg inför framtiden. Just nu har vi en god orderingång och en bra lönsamhet, säger Kent Karlsson vd för Kron & Karlsson.
Han berättar att företaget amorterade 7 miljoner kronor på anståndet senast i september.
– Ägarna tog beslutet om tillfälligt anstånd hos Skatteverket eftersom det var förmånligt jämfört med lån och checkkrediter hos banker och andra kreditinstitut. Vi håller på att amortera tillbaka anstånden enligt träffad återbetalningsplan med Skatteverket och inom några år ska det vara nollställt.
Kron & Karlssons ägarbolag heter Erlandsson Holding AB.
På bolagets hemsida kan man läsa att de är en expansiv västsvensk företagskoncern. Vd för bolaget är Tomas Erlandsson och vice vd är Kalle Erlandsson. I historiken framgår det att det var byggmästare Karl-Erik Erlandsson som grundade byggverksamheten redan 1950 i Kungsbacka. Huvudkontoret finns ännu idag kvar på orten och koncernen som fortfarande ägs av familjen Erlandsson omsätter cirka 3 miljarder kronor.
De senaste sex åren har resultatet efter finansnetto endast visat positiva siffror år 2020. 2021 hamnade resultatet på minus 186 miljoner kronor. Förra året var resultatet efter finansnetto minus 84 miljoner kronor.
Flera bolag inom Erlandssonkoncernen har hamnat i ekonomiska problem sedan pandemin bröt ut 2019.
2019 gick Erlandsson Bygg i Dalarna i konkurs efter en stämning på 350 miljoner kronor. Östgötska Ellipsen Bygg, tidigare Erlandsson Bygg i Mitt, gick i konkurs i september 2020 med skulder på 178 miljoner kronor. Erlandsson Bygg i Öst, som längs vägen bytte namn till VBE Byggproduktion, gick i konkurs i november samma år.
Hösten 2021 gick Erlandsson Bygg i Stockholm i konkurs efter ett misslyckat försök att sälja verksamheten. Företaget hade då skulder på över 200 miljoner kronor.
Listan med konkurser fortsätter med SweGrund AB (maj 2022), SMA Infrastruktur Örebro AB (november 2023) och AB Krikon, tidigare Erlandsson Bolagen i Kungsbacka AB (mars 2024).
Sedan 2019 har ett stort antal dotterbolag i koncernen gått i konkurs med stora skulder. Varför har det skett? Är det kopplat till de tillfälliga anstånden?
– Byggmarknaden har varit utmanande och ett antal av våra företag har stått inför stora problem. I de fall där vi inte sett någon möjlighet att rädda verksamheterna har vi fattat beslut om att avveckla bolagen eller, i vissa fall, ansöka om konkurs. Det stämmer även att ett antal av företagen har beviljats tillfälliga anstånd, säger vice vd Kalle Erlandsson.
De senaste sex åren har resultaten varit dåliga. Hur förklarar ni de siffrorna och hur påverkar det koncernen?
– Denna utveckling kan förklaras av flera faktorer, däribland utmaningar i marknaden, höga omstruktureringskostnader samt strategiska beslut för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Som en del av vår strategi har vi genomfört avyttringar av vissa tillgångar och verksamhetsdelar, vilket varit nödvändigt för att fokusera på våra kärnområden.
Trots de negativa resultaten har företaget arbetat aktivt med att stärka koncernens finansiella ställning genom att dra ned på onödiga driftskostnader och fokusera på lönsamhet berättar Kalle Erlandsson.
– Vi ser att dessa investeringar, avyttringar och åtgärder som har gjorts är viktiga steg för att öka lönsamheten och vi ser positivt på framtiden, säger Kalle Erlandsson.
Thomas Aronsson är inköpsstrateg på Mjölby kommun. Han skriver i ett mejl till Corren att kommunen gör en kontroll via UC (Upplysningscentralen) som visar om anbudsgivaren har ekonomiska och finansiella förutsättningar att genomföra uppdraget. UC:s riskklasser visar på sannolikheten för att ett bolag ska hamna på obestånd inom ett år.
"I och med rådande konjunktur, längd och storlek på projekt, samt dess samhällsnytta och eventuell konsekvens vid till exempel konkurs valde Mjölby kommun i denna upphandling att kravställa lägst riskklass 4. Det innebär låg risk, detta för att säkerställa en god ekonomisk stabilitet hos entreprenören. Ett annat ekonomiskt krav som användes i denna upphandling var en årsomsättning som under de två senaste räkenskapsåren uppgått till minst 100 miljoner kronor per år."
Enligt Thomas Aronsson tittar man inte alls på företagets historik, förutom de två senaste årens årsomsättning och de obligatoriska uteslutningsgrunderna enligt lag.
"Historiken är inte en del av upphandlingsunderlaget. Vi arbetar utifrån likabehandlingsprincipen, som är en av de grundläggande upphandlingsprinciperna, samtliga anbudsgivare ska behandlas lika."