– Mjölby har haft en lokal uppgörelse som är bättre än det centrala avtalet. Det har gett lärarna större frihet när det gäller när och var man kan disponera sin arbetstid, säger Anneli Sjöstrand, en av två lokala ordföranden för fackförbundet Sveriges lärare.
Sveriges lärare bildades 1 januari när man slog ihop de båda fackförbunden Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. Därför delar Anneli Sjöstrand ordförandeskapet lokalt med Carina Ljungmalm.
– Resultatet blir att det centrala avtalet gäller från i höst. Det finns förstås en oro bland medlemmarna efter beskedet som kom för en dryg vecka sedan, säger Anneli.
Facket fick vetskap om uppsägningen av avtalet måndagen den 9 januari och därefter informerade rektorerna lärarna på respektive skola. Facket håller nu på att sätta ihop en arbetsgrupp för att ta reda på vad som gäller.
– Exakt vad det innebär för lärarnas arbete ska vi i arbetsgruppen nu reda ut, så att vi kan svara på alla de frågor som uppstår hos medlemmarna, säger Anneli.
Utbildningschef Christer Lordh nämner två skäl till att avtalet sagts upp. Att de både facken slagits samman är inte orsaken.
– Dels är det för att vi ska förstå avtalet på ett likartat sätt. I det lokala avtalet har det ibland blivit missförstånd och tolkningar som påverkat enskilda medarbetare och hur chefer leder och fördelar arbetet. Det har kunnat tolkas olika och lett till svårigheter ute på skolor, säger Christer Lordh.
Det andra skälet han nämner är att chefer och lärare gemensamt ska hitta tid på skolorna för samarbete i grupper eller mellan enskilda lärare. Lärarnas arbetstid är uppdelat i reglerad tid och förtroendetid. Den senare kan läraren själv bestämma var och när den ska förläggas. I det lokala avtalet har det gällt även delar av den reglerade tiden
– Den reglerade tiden har kunnat hanteras på olika sätt, säger Christer Lordh.
Syftet med återgången till det centrala avtalet handlar enligt honom om att uppnå lika hantering på alla skolor, trygghet för lärare och rektorer, struktur och tydlighet i arbetstiden vilket man menar ger bättre arbetsmiljö.
Det har under många år funnits en debatt om lärarnas reglerade arbetstid, ihop med att det ofta är brist på arbetsyta i personalutrymmen.
Lärarnas Riksförbund gjorde 2021 en enkätundersökning bland sina medlemmar där tre av fyra uppgav att deras arbetsbelastning var för hög. Fyra av fem ansåg att deras arbete är psykiskt påfrestande.