LĂ€raren sĂ„g vad som fattades – gav ut egen bok

NÀr Anna Leek besökte en lÀromedelsmÀssa kÀnde hon att nÄgot saknades i utbudet. Nu har hon gett ut en egen bok om Stockholms blodbad.

Att Anna Leek Àntligen kan hÄlla sin egenskrivna bok i handen Àr surrealistiskt. "Jag har inte riktigt landat i det Àn".

Att Anna Leek Àntligen kan hÄlla sin egenskrivna bok i handen Àr surrealistiskt. "Jag har inte riktigt landat i det Àn".

Foto: Jennifer Grönquist

Mjölby2022-06-19 11:00

Att Anna Leek, lÀrare pÄ Lagmansskolan i Mjölby, nu kan se sin egen bok vandra runt i skolans korridorer kÀnns overkligt.

– Det kĂ€ndes helt surrealistiskt nĂ€r jag fick hem boken frĂ„n tryck. Jag har fortfarande inte riktigt landat i det, skrattar Anna. 

Att Anna Leek Àntligen kan hÄlla sin egenskrivna bok i handen Àr surrealistiskt. "Jag har inte riktigt landat i det Àn".
Att Anna Leek Àntligen kan hÄlla sin egenskrivna bok i handen Àr surrealistiskt. "Jag har inte riktigt landat i det Àn".

För nĂ„gra Ă„r sedan besökte Anna en lĂ€romedelsmĂ€ssa inne i Linköping. Under besöket upptĂ€ckte hon ett glapp i utbudet av lĂ€roböcker – det saknades nĂ€mligen bra, kortare litteratur inom SO, ett av de Ă€mnen Anna undervisar i. 

– Efter det tĂ€nkte jag att jag kanske skulle testa att skriva nĂ„got sjĂ€lv. 

Sagt och gjort. UngefĂ€r fyra Ă„r senare var hela processen Ă€ntligen klar. Den 8 juni kom Annas bok "En resa i tiden: Stockholms blodbad" ut pĂ„ marknaden. Den tĂ€nkta mĂ„lgruppen Ă€r barn i mellanstadieĂ„ldern. 

– I undervisningen har jag mĂ€rkt att en av de historiska hĂ€ndelser som barnen tycker Ă€r mest spĂ€nnande Ă€r just Stockholms blodbad, men det finns vĂ€ldigt lite om det i lĂ€roböckerna.

– Jag valde mellan nĂ„gra olika historiska hĂ€ndelser nĂ€r jag skulle börja med boken. Jag vill minnas att vi precis hade lĂ€st om Stockholms blodbad i mina klasser, sĂ„ dĂ„ visste jag att det hĂ€r skulle vara nĂ„got barnen skulle tycka om.

I början var tanken att boken skulle ges ut som lÀromedel, men det gick inte vÀgen. I höstas bestÀmde sig Anna för att försöka ge ut den som enbart skönlitteratur och dÄ fick hon napp hos ett förlag.
I början var tanken att boken skulle ges ut som lÀromedel, men det gick inte vÀgen. I höstas bestÀmde sig Anna för att försöka ge ut den som enbart skönlitteratur och dÄ fick hon napp hos ett förlag.

Efter valet av Àmne drog Anna igÄng med en omfattande research.

– Det finns vĂ€ldigt mycket historia kring den hĂ€r hĂ€ndelsen och jag har nog lĂ„nat varenda bok och sökt igenom alla sidor pĂ„ nĂ€tet för att hitta material. Trots det tog researcharbetet egentligen inte jĂ€ttelĂ„ng tid nĂ€r jag vĂ€l började.

Även om boken Ă€r skönlitterĂ€r har det varit viktigt för Anna att det som hĂ€nder i boken Ă€r sĂ„dant som har hĂ€nt pĂ„ riktigt.

– Det allra mesta i boken Ă€r sant, förutom lite kring huvudpersonen. Men om det till exempel stĂ„r att det Ă€r en person som stĂ„r uppe i RĂ„dhuset i en scen sĂ„ Ă€r det för att det har gjort det Ă€ven i verkligheten, förklarar Anna.

Ytterligare en tanke kring boken Àr att barnen ska fÄ anvÀnda sin fantasi sÄ mycket som möjligt. Anna har utelÀmnat vissa detaljer kring bland annat huvudpersonen, just för att barnen ska fÄ bilda sin egen uppfattning.

– "Hen" var vĂ€ldigt mycket i ropet nĂ€r jag började med boken och jag bestĂ€mde redan frĂ„n början att huvudpersonens kön inte skulle omnĂ€mnas. Det var ibland svĂ„rt, för nĂ€r man beskriver klĂ€der eller vad nĂ„gon gör kan det lĂ€tt bli antingen flickigt eller pojkigt. 

– Jag som författare vill inte bestĂ€mma vad lĂ€saren ska tycka eller uppleva, utan det ska fĂ„ ske inne i deras egna huvuden.

Anna gjorde en omfattande research nÀr hon arbetade med boken. Det mesta i handlingen Àr hÀmtat frÄn verkligheten, det Àr bara huvudpersonen som Àr pÄhittad.
Anna gjorde en omfattande research nÀr hon arbetade med boken. Det mesta i handlingen Àr hÀmtat frÄn verkligheten, det Àr bara huvudpersonen som Àr pÄhittad.

Tanken med boken Àr att den ska kunna anvÀndas bÄde i undervisning, men Àven hemma vid middagsbordet.

– Det hĂ€r Ă€r en skönlitterĂ€r faktabok för barn som vill lĂ€ra sig om historia pĂ„ ett enkelt och kul sĂ€tt. LĂ€ngst bak i boken finns diskussionsfrĂ„gor som bĂ„de Ă€r kopplade till texten, men Ă€ven bjuder in till att tĂ€nka sjĂ€lv. De Ă€r tĂ€nkta att kunna anvĂ€ndas bĂ„de hemma och i skolan. 

Annas önskan Ă€r att sĂ„ mĂ„nga skolor i landet som möjligt ska vilja anvĂ€nda boken, sĂ„ att den fĂ„r spridning. 

– Jag har redan anvĂ€nt den i min egen undervisning. Eftersom det Ă€r en kortare bok passar den att arbeta med bĂ„de under en eller tvĂ„ lektioner, beroende pĂ„ hur mycket diskussion man vill ha.

Titeln med början "En resa i tiden" bjuder in till att det ska komma fler böcker i framtiden. Anna har nÄgra funderingar kring vad en andra bok skulle kunna handla om.
Titeln med början "En resa i tiden" bjuder in till att det ska komma fler böcker i framtiden. Anna har nÄgra funderingar kring vad en andra bok skulle kunna handla om.

Blir det fler böcker i framtiden?

– Jag har ju fĂ„tt höra att titeln "En resa i tiden" bjuder in till fler böcker, sĂ€ger Anna och skrattar.

– Jag har en fundering kring en historiebok till, om hĂ€xprocesserna. Jag tror att det Ă€r ett Ă€mne som skulle fĂ„nga barnens intresse.

Anna Leek

Ålder: 35 Ă„r.

Yrke: LÀrare i svenska, SO och NO pÄ Lagmansskolan i Mjölby.

FrÄn: Norrköping.

Bor: Mantorp.

Aktuell med: "En resa i tiden: Stockholms blodbad".

Boken riktar sig till: Barn mellan nio och tolv Ă„r som vill lĂ€ra om historia. 

Tips kring bokskrivande: "Jag har en fantastisk kollega som jag har kunnat bolla med och eftersom jag inte hade nÄgon press kring nÀr boken skulle bli klar kunde jag lÀgga den Ät sidan om jag kÀnde att jag körde fast. DÄ kunde texten fÄ mogna lite, vilket var bra."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!