Det är länsstyrelsens beslut som fastighetsägarna Lennart, Vilma och Gustav Svensson på Högby gård överklagar och vill se ändringar av.
De som lantbrukare får tunga krav på sig med förbud och pålagor. Trafikverket, däremot, får genomföra dubbelspårs- och riksväg 32/50-bygget utan de restriktioner lagen kräver. Det i sin tur både skapar problem för lantbrukarna själva och riskerar att förorena det kommunala dricksvattnet. Det är andemeningen i deras överklagande.
Den nya zonindelningen av vattenskyddsområdet påverkar cirka 30 hektar av familjen Svenssons jordbruksmark vilket är en betydande del av deras odlingsareal.
Lantbrukarna känner sig bakbundna av alla de regler som nyordningen innebär. Skyddsföreskrifterna omöjliggör en framtida planering av jordbruksdriften och att söka alla tillstånd skulle innebära oerhörd mycket arbetstid, anser de.
Inte i stukaFamiljen Svensson har invändningar mot att gödsel inte får förvaras i stuka, det vill säga öppen gödsellagring på fält, och att slam från reningsverk förbjuds i yttre skyddszonen.
Båda förbuden gör ekologisk odling omöjlig, eftersom konstgödning inte heller är tillåten, och i praktiken hindrar skyddsföreskrifterna därmed en omställning till ekologiskt jordbruk.
Vi inser att en grundvattentäkt måste skyddas, men på lika villkor, skriver fastighetsägarna och menar att det inte är de som ska stå för slutnotan.
Gustav Svensson har, som hälftendelägare i Högby gård, nyinvesterat och satsar på specialgrödor och kanske framöver även på ekologisk odling. Lantbruksföretaget sysselsätter motsvarande fem heltidstjänster, utöver speciellt anlitade maskinstationtjänster.
Utan dialogFastighetsägarna anser att Mjölby kommun agerat utan att hålla dialog med dem. Om kommunens förslag går igenom innebär det en betydande värdeminskning på deras fastighet. Dessutom, påtalar de, att företaget skadas. Detta eftersom det blir en högre driftskostnad per hektar på en minskad areal, speciellt med tanke på att maskiner, byggnader och arbetskraft är anpassad för hela gårdens areal och produktion.
De är mycket kritiska till hanteringen av byggena av riksväg 32/50 och dubbelspåret som båda korsar vattenskyddsområdet.
Komplicerade grundvattenförhållanden råder i området Borneholm och trafikplats Skänninge Södra, vilket kommunen och länsstyrelsen vet om. Ändå har myndigheterna inte krävt att Trafikverket sökt miljödom när det gäller vattenverksamhet för trafikplatsen, skriver fastighetsägarna.
Pumpats bortDe ger fler exempel: Under byggnadstiden har grundvatten har pumpats bort från trafikplatsen, vilket inte får ske enligt skyddsförskrifterna. Det höga grundvattnet skulle också vara anledningen till svårigheter med vägbygget.
Helt orenat dag- och spillvatten från vägbanorna släpps ut så att det hamnar i lantbrukarnas täckdikningssystem. Dräneringsledningen är inte dimensionerad för större vattenmängder än fastighetsägarnas egen och grannfastigheten, än mindre för extremväder. Ledningen riskerar dessutom att slamma igen och vattnets kvalitet påverkas så att det knappast lämpar sig för bevattning.
Vilma Svensson står även bakom bilagan "Miljöbrott?" där hon påtalar riskerna med nya riksväg 32/50:s sträckning genom vattenskyddsområdet och att det saknas en fristående instans som synar myndigheterna.