Långsiktigt arbete gav 1400 nya jobb

I Mjölby frodas företagandet. Sysselsättningsutvecklingen och företagens tillväxt är bland de högsta i länet.

Blomstrar. Claes Jonasson, näringslivschef
och Eva Rådander, marknadschef för Mjölby kommun säger att tillväxten blomstrar i Mjölby.

Blomstrar. Claes Jonasson, näringslivschef och Eva Rådander, marknadschef för Mjölby kommun säger att tillväxten blomstrar i Mjölby.

Foto: Mia Karlsvärd

MJÖLBY2016-11-23 23:55

Sysselsättningsökningen de senaste fem åren är den tredje bästa i absoluta tal. Häromveckan kom också siffror på att företagen i kommunen har näst högsta tillväxten i länet.

På Mjölby kommuns hemsida konstaterar kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby att näringslivet går mycket bra i Mjölby kommun och att tillväxtanalysen är det senaste kvittot på detta.

- När företagen går bra kan de anställa ny personal och under de senaste fem åren har 1400 nya arbetstillfällen skapats i kommunen, vilket ju är en fantastisk utveckling, säger hon.

Av de 1400 nya jobben har 1000 arbeten skapats inom den privata sektorn.

- Många tror kanske att det är industrin som anställt flest fram till 2014. Övervägande delen av jobben har skapats hos mindre företag inom handel, byggverksamhet, transport samt hotell och restaurangbranschen, förklarar Claes Jonasson, näringslivschef i Mjölby kommun.

Han berättar också att antalet anställda hos Toyota har stigit stadigt de senaste åren och att man nu har drygt 2500 anställda.

Claes Jonasson och Eva Rådander, marknadschef i Mjölby kommun berättar att detta inte är någon slump.

- Allt näringslivsarbete handlar om långsiktigt uppbyggande. Bit för bit. Det här är inget man gör över natt, säger Claes Jonasson.

I slutet av 1990-talet tog kommunen ett gemensamt beslut att vända trenden.

- Det var när kommunen tappade 200 innevånare per år som man ifrågasatte utvecklingen och beslutade sig för att göra allt för att vända trenden, säger Eva Rådander.

Man skapade då flera utvecklingsgrupper där även företagare och innevånare i olika delar av kommunen deltog.

- Vi fick på så sätt en gemensam omvärldsanalys, säger Eva Rådander.

Hon berättar hur kommunen medvetet satsat på infrastruktur med stora investeringar som resecentrum, nu senast i Skänninge exempelvis. Kommunen har också länge arbetat med att marknadsföra boendet i kommunen och bygga upp varumärket Mjölby kommun.

- Tillväxtkontorets mål är att uppmärksamma det positiva. För 20 år sedan var Mjölby bland annat känt för paret Storch från Sällskapsresan, så är det inte längre. Det är viktigt att bygga upp en självkänsla i en kommun, säger Eva Rådander.

Under de senaste tio åren har kommunens innevånarantal ökat varje år. Det är bara Linköping och Norrköping som har haft en sådan utveckling förutom Mjölby.

- Vi är nu uppe i 26 660 innevånare i Mjölby kommun. Målet är 30 000 innevånare år 2025, säger Eva Rådander.

Vad gör ni nu för att få tillväxten att frodas ännu mer i kommunen?

- Många företag signalerar att de inte kan växa på grund av kompetensbrist. På tisdag kommer en grupp inom näringslivsrådet presentera förslag på åtgärder kring detta, berättar Claes Jonasson.

- Det är viktigt att vi fortsätter hålla uppe byggnadstakten. Tomterna som lades ut för försäljning i Mantorp i september tog slut med en gång, liksom lägenheterna vid Svartåstrand.

Det är bland annat frukten av det långsiktiga arbetet med att göra kommunen mer attraktiv, avslutar Eva Rådander.

Det går bra nu.

I en serie artiklar kommer vi berätta om tillväxten i Mjölby. Vi besöker företag i kommunen som anställt ytterligare personal, ökat sin omsättning, på väg att expandera, eller nyss startat. Hör gärna av dig till oss om du vill tipsa oss kring detta.

nyhet.mjolby@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!