Den åttonde januari är sista dagen att ansöka om tjänsten socialkoordinator på Lagmansskolan i Mjölby. Det är en funktion som inte tidigare funnits på skolan och sedan bara några månader tillbaka inte heller på någon annan skola i Mjölby kommun.
– Benämningen socialkoordinator har vi tagit från Trojenborgsskolan i Skänninge, även om vår anställda kommer att ha lite andra arbetsuppgifter, säger Joachim Stigenhed, rektor beta på Lagmansskolan.
Trojenborgsskolans socialkoordinator Johanna Jaginder började sin anställning i augusti i fjol.
Lagmansskolans nya tjänst kräver en socionomexamen eller annan, likvärdig utbildning – däremot ingen utbildning i pedagogik.
– Vi söker ingen lärare. Det kan vara en fördel om man jobbat inom skolan förut, men det kan också vara en fördel om man har andra erfarenheter. Vi får se efter att vi haft en dialog med de sökande.
Varför behöver Lagmansskolan en socialkoordinator?
– Vi behöver möta upp elever som har svårt att komma till skolan och till klassrummet. Våra lärare hämtar idag in elever från rasterna och tar kontakt med dem via sms för att de ska gå på lektionerna. Det tar upp mycket av deras tid och energi. Syftet med den nya rekryteringen är att avlasta lärarna, säger Joachim Stigenhed.
– Lärarna behöver också ha goda relationer till eleverna. Eleverna behöver känna sig trygga i skolmiljön. Jag vill att Lagmansskolan ska vara en skola som alla kan känna sig trygga på.
Förutom en socionomexamen vill han också att personen som anställs ska vara bra på att nätverka och bygga relationer. Personen kommer att behöva finnas tillgänglig bland annat i korridorerna.
– Vi vet inte hur rollen kommer se ut förrän vi hittat rätt person för jobbet.
Exakt när socialkoordinatorn kommer att börja sin tjänst skulle enligt Joachim Stigenhed kunna bero på vad personen gör nu.
– Oftast har man ju tre månaders uppsägningstid. Nästa vecka är ansökningsperioden slut, och ansökningstiden har varit ganska lång.
På Trojenborgsskolan i Skänninge har Johanna Jaginder funnits tillgänglig som socialkoordinator för eleverna i nästan en hel termin.
Vad har elevernas reaktion varit?
– Positiv. Det är i alla fall känslan jag får. Jag rör mig mycket i korridorerna och är väldigt tillgänglig. Framåt slutet av terminen började eleverna komma fram till mig i korridoren. Den nya tryggheten märks av, säger Johanna Jaginder.