Kvinnan hann tänka efter – larmade polisen

Tack vare att en kvinna i 75-årsåldern misslyckades med en inloggning till sin bank blev hon aldrig av med några pengar.

Kvinnan uppmanades att logga in på sin bank med bankdosan.

Kvinnan uppmanades att logga in på sin bank med bankdosan.

Foto: Skärmdump

Mjölby2021-12-01 09:00

Det var vid halvsju på fredagskvällen som en kvinna i Mjölby blev uppringd av en person som uppgav sig vara från Klarna bank. Personen hävdade att kvinna hade en skuld på 67 000 kronor till Klarna. Hon fick frågan vilken bank hon hade och fick sedan prata med ytterligare en person som uppgav sig vara säkerhetsansvarig på Danske bank. Den personen vilseledde kvinnan att följa instruktioner med sin bankdosa.

I det läget förstod inte kvinnan att det kunde vara något som var lurt. Men av någon anledning gick det inte som bedragarna tänkt sig. Det blev något blev fel när kvinnan skulle trycka in siffrorna på bankdosan. 

Lite senare kom ytterligare ett telefonsamtal som kvinnan inte hann svara på. Och då började hon tänka att det var något som inte stod rätt till och ringde polisen.

– Vi ringde då upp Danske bank och hjälpte till att spärrade hennes bank-id, berättar polisens presstalesperson Björn Öberg.

Uppmaningen från polisen är att om man får liknande samtal ska lägga på och  själv ringa upp sin bank på ett telefonnummer som man känner till, oavsett hur stressande eller påträngande personen som uppger sig vara från banken uppträder.

– Bankerna jobbar inte på det här sättet, säger Björn Öberg som också uppmanar den som drabbas att anmäla det till polisen.

– Det är jätteviktigt även om bedragarna inte lyckas. För att vi ska kunna kartlägga de här brottet behöver vi få kännedom om så många som möjligt, säger Björn Öberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!