På senhösten 2011 köpte Kvarnområdet fastighets AB (ägt av fastighetsbolagen Triofast och Vasaparken i Linköping) Mjölbys stora landmärke Kvarnen Nordmills och läta riva de betongsilon som fanns på området.
Efter rivningen blev det en stor grus- och betonghög kvar.
Men nu, lite drygt två år senare, har området ny ägare och bortforslingen av betongmassorna är i gång.
– Till våren blir det en stor yta som kanske kan bli parkeringsplats, säger Gunnar Johansson på Mjölby bygg- och entreprenad AB.
Hans bolag tog över området redan 15 januari och har nu med hjälp av Bäcks entreprenad i Mjölby påbörjat nedmonteringen och uppsnyggningen.
– Vi kör bort betongmassorna och rensar ur och plockar ner de plåtsilor som är kvar. Vi vill att Kvarnenhuset åter ska bli en representativ byggnad i centrala Mjölby, säger Gunnar Johansson.
Var det en dyr affär?
– Nej, men det är ett stort åtagande som kräver ganska stora investeringar och tänk. Det gäller att vi gör kloka saker och jobbar intimt med kommunens tjänstemän och politiker. Vi ska försöka göra något bra av det här. Men området är detaljplanerat för kvarnverksamhet så först och främst krävs en ändring av detaljplanen.
Hur resonerade ni när ni gav er in i köpet?
– Vi ville lösa det här. En rejäl fastighet som är väl underhållen med bra tak och fasader och med ett läge mitt i stan intill pendelstationen och fina parkeringsmöjligheter. Vi vill skapa lite liv och rörelse även i den här delen av stadskärnan.
Förra ägaren Triofast är nöjt med affärsuppgörelsen.
– Vi är båda nöjda. Annars hade det ju inte blivit någon affär. Genom att ta ner betongsilona har vi gjort grovjobbet för att förbereda för en lokal entreprenör. Nu är det bara finputsen kvar, säger Urban Viklund med ett skratt.
Triofast äger och förvaltar ett flertal fastigheter i Linköping. Kvar i Mjölby har man Terminalen på Linköpingsvägen.
Det aktuella Kvarnenområdet innehåller totalt tre byggnader med 8 000 kvadratmeter yta, varav den vackra tegelbyggnaden från 1928 står för ungefär en tredjedel. Sex av de våningsplanen skulle kunna vara lämpliga för bostäder, kontor och handel, menar ägaren.
Det stora rosa huset intill har fem etage. Högst upp finns en 300 kvadratmeter fräsch kontorsdel och huset i övrigt innehåller många stora salar med varierande takhöjd. Där finns en stor varuhiss för fyra ton och där finns 20 meter höga silor.
– En spännande byggnad och här är vi lyhörda för förslag. Häftiga lägenheter, kontor, äventyrsland, sportcenter.
Den tredje byggnaden är den nästan 130 meter långa magasinsbyggnad som påfördes så sent som runt 1990 och som har stora öppna ytor både i markplan och källarplan. Entreprenören Anders Ihreskog hyr för närvarande markplanet och hyr i sin tur ut det till privatpersoner. En del hyr Mjölby golfklubb och har anlagt konstgräs med utslagsplatser.
Om möjligheten för bostäder i tegelbyggnaden säger Gunnar Johansson:
– Vi har gjort lite studier av andra orter med byggnation intill järnvägen, till exempel Örebro som har samma tågtrafik som passerar och där har man klarart miljökraven med diverse byggnadstekniska lösningar. Det är framför allt godstågen som man är rädd för och om en olycka skulle hända med farligt gods. Här får man ta en konsultfirma och göra en riskanalysutredning och se vad länsstyrelse, trafikverk och kommun med flera säger. Har det gått på andra ställen så borde det väl funka i Mjölby också.