Det var i december förra året som Lärarnas ansvarsnämnd beslutade att återkalla lärarens legitimation. Anledningen var att läraren vid flera tillfällen ansågs ha uppträtt kränkande mot elever på skolan där han arbetade.
Skolans rektorer hade vidtagit ett flertal åtgärder men trots detta fortsatte bristerna. Till slut gjorde Mjölby kommun en anmälan till Skolinspektionen som i sin tur vände sig till Lärarnas ansvarsnämnd.
Läraren uppgav i utredningen att det inte fanns något som gjorde honom olämplig som lärare. Han valde att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm.
I en färsk dom anser domstolen visserligen att läraren "har brustit i sin professionella förmåga på ett sådant sätt att han får anses ha varit oskicklig i sin yrkesutövning". Rätten anser även att mannen har uttryckt sig kränkande mot elever "på ett sätt som innebär att han är mindre lämplig att bedriva undervisning".
Enligt förvaltningsrätten är dock inte bristerna tillräckligt allvarliga för att läraren ska anses ha varit grovt oskicklig i sin yrkesutövning eller särskilt olämplig att bedriva undervisning. Domstolen ger läraren legitimationen tillbaka och nöjer sig med att tilldela honom en varning.
Rätten var inte enig. Två av rättens ledamöter ansåg att det fanns fog för att återkalla lärarlegitimationen.
Corren talade på onsdagen med läraren, som är nöjd med förvaltningsrättens dom:
– Det är klart att det känns jätteskönt. Det är en lättnad. Rättvisan och rättssäkerheten fick segra.
Läraren kan dock inte helt andas ut, då domen kan överklagas till kammarrätten.
– Jag känner mig nöjd med att förvaltningsrätten gick på min linje. Det känns som att jag fått en tydlig upprättelse för allt. Men ännu är det inte huggit i sten.
Du får ändå en varning, kan du acceptera det?
– Ja, det har jag inga bekymmer att leva med, känner jag. Har man jobbat som lärare sedan januari 1999 och inte har fått en enda kränkningsanmälan på sig tidigare så får man tycka att man får vara nöjd med lärarinsatsen. Jag har alltid älskat mitt jobb. Nu vill jag blicka framåt och fortsätta hjälpa mina elever, säger läraren.